14 Νοεμβρίου 2017

''στης λυγαριάς τ' ολόξερο κλαδί''......Σοφία Θεοδοσιάδη


Έπιασε μπόρα δυνατή στα ξαφνικά..χτυπoύν το τζάμι μου..
και στάζουνε οι στάλες απ' της λεύκας τα κλαδιά..
κι εσύ πουλάκι τρομαγμένο και μικρό.. 
ήρθες και στάθηκες επάνω στο κλαράκι της ελιάς του μπαλκονιού
και με κοιτάς..μέσα απ' το παραθύρι μου..κάτι μου ψιθυρίζεις..
 Μικρέ  κοκκινολαίμη καλοσώρισες..αηδόνι του Χεμώνα μου τραγούδα..
Τραγούδα για τις παγωμένες νύχτες που θα έρθουνε..
 τραγούδα για την Άνοιξη..που αδημονεί να επιστρέψει..
Κάθομαι σαν παιδί και σε κοιτώ..μου φέρνεις σκέψεις στο μυαλό..
μου διώχνεις τη μελαγχολία του καιρού του βροχερού.. 
με κάνεις να ξεχνώ πουλάκι μου και τα παράλογα που γίνονται τριγύρω μου..
και τους καιρούς τους χαλεπούς που μας σκορπούν..  
τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα..οι σαλτιμπάγκοι της πολιτικής..
στο τρυφερό..γλυκό κελάηδημά σου..
έρχονται και με συναντούν οι στίχοι του Ελύτη πως:

<< Αλλά με τις ξόβεργες μπορεί να πιάνεις πουλιά, 
 δεν πιάνεις ποτέ το κελαηδητό τους. 
Χρειάζεται η άλλη βέργα, της μαγείας, 
και ποιος μπορεί να την κατασκευάσει 
αν δεν του ’χει από μιας αρχής δοθεί;>>

Οδυσσέας Ελύτης
░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░
Κι έπειτα πάλι οι στίχοι του Δροσίνη μου θυμίζουνε..
την πρόσχαρη επίσκεψη..που κάνεις στο μπαλκόνι μου..
κι είμαι παρούσα ..ζωντανή.. 
το ταπεινό σου το κελάηδημα και φέτος να ακούσω.. 
Νιώθω στ' αλήθεια τυχερή..που έχω ακόμα αντοχή..το χάρισμα..
τα κελαηδίσματα ν' ακούω..είμαι ακόμα ζωντανή..
δε νέκρωσε η ψυχή μου..επιθυμεί..και νοσταλγεί τις Άνοιξες..
που τα άλλα τα αληθινά τ' αηδόνια θε να ρθούνε..
καθώς εσένανε κοιτώ..ένα στιχάκι..
σιγανό τραγούδι αρχινώ:

Στης λυγαριάς τ' ολόξερο κλαδί
του Φθινοπώρου φτωχικό παιδί
ο καλογιάννος,πρόσχαρος προβάλλει,
με λόγια ταπεινά και σιγανά
Μικρός προφήτης, φτερωτός μηνά
την Άνοιξη, που θα γυρίσει πάλι. 

Γ.Δροσίνης.
 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░

..................................................................................................................................................................

...να βρούμε τον εαυτό μας.............

έργο: Duy Huynh
«Τίποτα μα τίποτα δεν εξοργίζει τον άνθρωπο όσο το να του στερούν την ελευθερία του, 
να μην του επιτρέπουν να είναι ο εαυτός του, είτε το καταλαβαίνει συνειδητά είτε όχι…..
Μόνο από τον εαυτό μας κινδυνεύουμε, 
μόνο εκεί στο βυθό του βρίσκεται η Κόλαση κι ο Παράδεισός μας, 
γι αυτό και προς τα κει, προς τα μέσα, αξίζει να οδοιπορούμε.
 Κάθε δρόμος, και ο πιο μακρινός, και ο πιο φιλόδοξος πνευματικά, από 'κει περνάει. 
Από κει περνάει ακόμα και η απάρνηση του εαυτού όταν την αποφασίσουμε. 
Γι αυτό θυμώνουμε όταν μας εμποδίζουν το μόνο δημιουργικό ταξίδι ζωής: 
να βρούμε τον εαυτό μας.»

«Δεν είναι κακό να ζει κανείς μόνος, αντιθέτως, 
όποιος ασκηθεί να αντέχει τη μοναξιά έχει τη δύναμη να αντέχει πάρα πολλά
 και όχι μόνο να αντέχει αλλά και να απολαμβάνει πάρα πολλά 
που αλλιώς δε θα μπορούσε να διακρίνει. 
Η μοναξιά είναι το ορυχείο της δύναμης και της αυτογνωσίας. 
Δεν ζει καλά κανείς παρά μόνος, έφτασε να λέει ο Διονύσιος Σολωμός. 
Μια μοναξιά όμως που δεν αποτελεί καταφύγιο δειλίας. 
Μόνο τότε. Η επιλεγμένη μοναχικότητα όχι η εξαναγκαστική». 

πηγή : Μάρω Βαμβουνάκη- << το φάντασμα της αξόδευτης αγάπης >> .
.....................................................................................................................................................

13 Νοεμβρίου 2017

''Ένα Κορίτσι ήσυχο''

Έργο της εικαστικού Ειρήνης Ηλιοπούλου

Με το αλφαβητάρι σου..
μ' έναν παλιό κονδυλοφόρο και χαρτί..
κινώντας..εξεχύθηκες πατρίδα νια για να ''βρεις..
Όλοι στη μέση του χωριού σε ορμηνεύανε ..
μιαν άλλη μεγαλύτερη..από τούτην που σε γέννησε 
πατρίδα να διαλέξεις..
Να 'χει περβόλια ζηλευτά..πηγάδια με νερά.. 
ένα βαγόνι ..παλιοβάγανο..
μιας μνήμης αλησμόνητης ο δρόμος..
Μιας θαλασσοταραχής..ψυχής και σώματος..
η κακοτράχαλη η στράτα του ευρεμού της..

Μες στις απόκρυφες φωλιές της γης..
κένταγες τ' όνειρό σου..
κι έρχονταν οι βοριάδες οι σκληροί..
γκρεμίζαν τις φωλιές..
τόξα και βέλη και ακόντια δεν κράταγες για βόλια..
στα χέρια σου..στα δάχτυλα έναν μονάχα κράταγες..
 μίας πέννας αιχμηρό κονδυλοφόρο.. 
 Ένα κορίτσι ήσυχο..ελύγιζε η πέννα σου στιγμές..
μα όπου κι αν εγύρναγες η ομορφιά πλημμύριζε ..
την ακριβή πατρίδα σου..κι ας ήταν ''προδομένη''..
Θα παραγγείλω απ' την Ανατολή..ροδόνερο της λύπης..
είναι πως λένε φάρμακο..γιατρεύει τις πληγές..
τα χίλια μύρα τ' ακριβά..στον κήπο σου να στάξω..
τον πόνο που σε μάρανε του προδομού..
να τον ροδοποτίσω..


''Ένα Κορίτσι ήσυχο''- Σοφίας Θεοδοσιάδη 
.............................................................................................................

12 Νοεμβρίου 2017

<< Τ' απλό παιδί που εγώ αγαπώ>> - Ναπολέων Λαπαθιώτης.





Τ’ απλό παιδί, που εγώ αγαπώ, δεν έζησε στα πλούτη,
δεν έχει τρόπους να φερθεί, και μήτε να ντυθεί,
-μα είναι το πιο καλό παιδί, που μέσ’ στην πλάση τούτη,
μπορεί ν’ απαντηθεί.


Δεν ξέρει γράμματα πολλά, δεν κάνει για σαλόνι,
τα ρούχα του είναι της δουλειάς, τριμμένα και παλιά,
-μα το μεγάλωσε το φως, αυτό που μεγαλώνει
τα ξένοιαστα πουλιά…


Κι άλλοτε μου ’τυχε ξανά, στο διάβα κάποιου δρόμου,
να περπατήσω φιλικά με διάφορα παιδιά:
-μ’ αυτό, σεμνό και ταπεινό, βαδίζει στο πλευρό μου,
σα μια μικρή καρδιά…


Κι όταν των άλλων των παιδιών τα λούσα βλέπει πλάι,
κι αυτό δεν έχει πιο καλό κουστούμι να ντυθεί,
τότε γυρίζει τη ματιά και μου χαμογελάει,
-να παρηγορηθεί…


Ναπολέων Λαπαθιώτης.
.............................................................................................................
σκέψεις............
Πάντα αγαπητοί μου η ελεύθερη έκφραση ενοχλούσε..
ενοχλούσε μερίδα ανθρώπων που διαχειρίζονταν το σύστημα 
και κατ' επέκτασιν την εξουσία...
Μια αλληλουχία συμφερόντων ..σκέψεων ιδεών αντικρουόμενων..
έμπαινε τροχοπέδη στη διακίνηση των αληθινών ιδεών.. 
Γνωστή σε όλους μας η λογοκρισία από την εποχή του Μεταξά..
Κάπως έτσι..από αυτά που διάβασα..
 γι αυτό το συγκεκριμένο ποίημα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη..
μ' έκανε να κάνω σκέψεις..σκέψεις που αγγίζουν διαχρονικά..
όσους ενοχλούνται να κοιτάξουν πιο χαμηλά..
να ρίξουν το βλέμμα στα κατώτερα στρώματα..
έτσι θαρρώ ξεκίνησε και αυτός ο πόλεμος
 για τη δημοσίευση του συγκεκριμένου ποιήματος..
Ποιοί άραγε ενοχλούνταν από ανέκαθεν με το ''ξεστόμιζα'' της αλήθειας 
για τις τάξεις της κοινωνίας..και τον παραγκωνισμό των παιδιών..
''ενός κατώτερου Θεού'' κατά τη γνώμη τους ? 
Ποιοί φοβόντουσαν πάντα τον ξεσηκωμό του λαού?
η φίλη σας Σοφία..............




Κάπως έτσι λοιπόν καταγράφηκε αυτή η ιστορία :
Σε πρώτη μορφή γράφτηκε τον Δεκέμβριο του 1929, ξαναδουλεύτηκε τον Μάιο του 1934 και πήρε οριστική μορφή το καλοκαίρι του 1935. Από επιστολή του ποιητή, προκύπτει ότι ο Πέτρος Χάρης αρνήθηκε να το δημοσιεύσει στη Νέα Εστία «για λόγους ηθικής» αλλά ο ίδιος ο Χάρης αρνήθηκε στον Δικταίο ότι είχε ποτέ απορρίψει Λαπαθιώτη. Πάντως δεν μπήκε ούτε στην έκδοση του 1939 ίσως για το φόβο της λογοκρισίας.


  Η Φιλολογία έρχεται σήμερα, ύστερα από 52 χρόνια, να «εξακριβώσει το πράγμα». Το ποίημα του Λαπαθιώτη δημοσιεύτηκε πράγματι στη «Φλόγα». Στο τελευταίο τεύχος που εξέδωσε το περιοδικό (τχ. 6-7, Νοέμβριος-Δεκέμβριος 1935) δημοσιεύεται πρώτο πρώτο το ποίημα με την ένδειξη «Ανέκδοτο»

πηγή: ιστολόγιο Νίκου Σαραντάκου.
.............................................................................................................

11 Νοεμβρίου 2017

<< Σαν αεράκι >> - Ναπολέων Λαπαθιώτης.


Χρυσή μου αγάπη, αν ήξερες
τι μέλι είσαι για μένα...
Τα μπουμπουκάκια τα όμορφα,
τα μοσχομυρισμένα.
Και τα αγεράκια που φυσούν
Σα λιποθυμισμένα,
δεν έχουνε το βάλσαμο
που `χεις εσύ για μένα...

Της λίμνης τ’ αφρολούλουδο
και του γιαλού η γαλήνη.
Η σμύρνα, το ροδόσταμο
που αργοσταλάει και σβήνει.
Κι οι ροδωνιές, κι η ολόδροση
του κήπου ανθόπλημμύρα,
των δυο χειλιών σου των γλυκών
δεν στάζουνε τα μύρα...!!!

Πάω στην τρισέρημη αμμουδιά
και μόνη τι να κάμω;
Χαράζω κύκλους απαλούς
Στο μουσκεμένον άμμο...
Σαν αγεράκι χάνονται στο κύμα
Απάνω απάνω
Και απόμεινα στην ερημιά
Μονάχη... Τι να κάμω!!!

Τώρα το ετοιμοθάνατο
βαλσαμωμένο αγέρι,
γλυκά τραγούδια θλιβερά
ν’ αναστενάξει ξέρει...
Αλήθεια! Ξέρει πιο γλυκά
να τραγουδάει από μένα!
Εγώ δεν ξέρω πιο γλυκά
μα ξέρω πιο θλιμμένα...

 
Στίχοι: Ναπολέων Λαπαθιώτης


░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░


......................................................................................................................................................................

Όταν ο Ρίτσος θυμόταν στις Γειτονιές του Κόσμου......



 Όταν ο Ρίτσος θυμόταν στις Γειτονιές του Κόσμου:

Και τα παιδιά πέθαιναν στην πλατεία Ομόνοιας
σφίγγοντας ένα άδειο κονσερβοκούτι
κι οι μαυραγορίτες ταξίδευαν στις στέγες των τρένων
κι οι υπουργοί της Κατοχής χόντραιναν
κι οι ποιητές μάζευαν αποτσίγαρα στη μέση του δρόμου
αχ, έπρεπε να ζήσουμε- δεν ήταν βολετό ν' αφήσουμε στη
μέση τ' όνειρό μας και το τραγούδι μας. 

...ο Βρεττάκος του απαντούσε:

Αν σου λείψω μια νύχτα μην ανησυχήσεις
ως το άλλο πρωί,ως το άλλο βράδυ,ως την άλλη Κυριακή.
Εδώ κάπου θα βρίσκομαι σ' έναν άρρωστο δίπλα,
μ' ένα πικρό ραβδί θα ψάχνω να βρω μια πηγή,
πόρτα σε πόρτα θα γυρνώ μ' ένα ψωμί στη μασχάλη.
Έχε αναμμένη τη φωτιά πάντοτε,γιατί πάντοτε 
θα σου γυρίζω μουσκεμένος.Έχε ζεσταμένο
στα γόνατά σου ένα πουκάμισο κι έχε το νου σου
στην πόρτα και στη δημοσιά μην ακουστώ,γιατί,
δίχως λειψό αποφέγγαρο κι άστρι,κάθε φορά
από την άκρη θα 'ρχομαι του κόσμου.

από το βιβλίο : Το χαμένο Νόμπελ του Κώστα Αρκουδέα.
( επεξεργασία αποσπασμάτων- Σοφία Θεοδοσιάδη )
.............................................................................................................


σκέψεις........

Τότε που οι ποιητές ήταν άνθρωποι αληθινοί..
''επαναστάτες'' με την πένα τους και όχι μόνο..
ύψωναν τη φωνή τους με όποια συνέπεια.. 
και νοιάζονταν για τον άνθρωπο..
που η γενιά εκείνη μας έκανε περήφανους..
ήταν γνήσιοι..ταλαντούχοι..
δε χρειάζονταν να πιάνουν λυτούς και δεμένους 
για λίγη προβολή..ήταν αυτόφωτοι..
όχι πληρωτικοί που έλεγε και η γιαγιά μου..

Τώρα γέμισε η πλάση ποιητές μια χρήσεως..
που λούφαξαν..δεν ακούγεται κιχ..
μονάχα κάποιοι εναπομείναντες..
ελάχιστοι ρομαντικοί..που τείνουν να γίνουν γραφικοί..
Και είναι απορίας άξιον πως οι κανονικές φωνές 
γίνονται γραφικές..και τα συστημικά ''σούργελα''..
γίνονται κανονικές φωνές..
ήρθαν τα πάνω κάτω..κι έτσι μες στην κατάπτωση αυτή πορευόμαστε...
Η μυστική γραφή των σπουδαίων ποιητών παραμένει στο ημίφως..Δύσκολοι καιροί για τους αληθινούς..

η φίλη σας Σοφία.......
...............................................................................................................

10 Νοεμβρίου 2017

Καβάφης - ''Ας φρόντιζαν''

  Κατήντησα σχεδόν ἀνέστιος καί πένης.
Αὐτή ἡ μοιραία πόλις, ἡ Αντιόχεια
όλα τά χρήματα μου τά ‘φαγε:
αυτή ἡ μοιραία μέ τόν δαπανηρό της βίο.

Ἀλλά εἶμαι νέος καί μέ ὑγείαν ἀρίστην.
Κάτοχος τῆς ἑλληνικής θαυμάσιος
(ξέρω και παραξέρω Ἀριστοτέλη, Πλάτωνα΄
τί ρήτορας, τί ποιητάς, τί ὅ,τι κι ἄν πεῖς).
Ἀπό στρατιωτικά ἔχω μιάν ἰδέα,
κ’ ἔχω φιλίες μέ ἀρχηγούς τῶν μισθοφόρων.
Εἶμαι μπασμένος καμπόσο καί στά διοικητικά.
Στην Ἀλεξάνδρεια ἔμεινα ἕξι μήνες, πέρσι΄
κάπως γνωρίζω (κ’ εἶναι τοῦτο χρήσιμον) τά ἐκεῖ:
τοῦ Κακεργέτη βλέψεις καί παληανθρωπιές, καί τά λοιπά.

Ὅθεν φρονῶ πώς εἶμαι στά γεμάτα
ἐνδεδειγμένος γιά νά ὑπηρετήσω αὐτήν τήν χώρα,
τήν προσφιλῆ πατρίδα μου Συρία.

Σ’ ὅ,τι δουλειά μέ βάλουν θά πασχίσω
νά εἶμαι στήν χώρα ὠφέλιμος. Αὐτή εἶν’ ἡ πρόθεσίς μου.
Ἄν πάλι μ’ ἐμποδίσουνε μέ τά συστήματά τους –
τούς ξέρουμε τούς προκομένους: νά τά λέμε τώρα;
ἄν μ’ ἐμποδίσουνε, τί φταίω ἐγώ.

Θ’ ἀπευθυνθῶ πρός τόν Ζαβίνα πρῶτα,
κι ἄν ὁ μωρός αὐτός δέν μ’ ἐκτιμήσει,
θά πάγω στόν ἀντίπαλό του, τον Γρυπό.
Κι ἄν ὁ ἠλίθιος κι αὐτός δέν μέ προσλάβει,
πηγαίνω παρευθύς στόν ‘Υρκανό.

Θά μέ θελήσει πάντως ἕνας ἀπ’ τους τρεῖς.
Κ’ εἶν’ ἡ συνείδησίς μου ἥσυχη
γιά τό ἀψήφιστο τῆς ἐκλογῆς.
Βλάπτουν κ’ οἱ τρεῖς τους τήν Συρία τό ἴδιο.

Ἀλλά, κατεστραμμένος ἄνθρωπος, τί φταίω ἐγώ.
Ζητῶ ὁ ταλαίπωρος να μπαλωθῶ.
Ἀς φρόντιζαν οἱ κραταιοί θεοί
να δημιουργούσαν ἕναν τέταρτο καλό.
Μετά χαρᾶς θά πήγαινα μ’ αὐτόν.

[1930]
Κωσταντίνος Καβάφης

...................................................................................................................................................................

Το ποίημα «Ας Φρόντιζαν» είναι ένα από τα καλύτερα πολιτικά ποιήματα του Κωνσταντίνου Καβάφη, στο οποίο αναδεικνύει με μοναδικό τρόπο πώς η διαφθορά των ηγετών περνά στους πολίτες, οδηγώντας τους σε μια γενική αδιαφορία απέναντι στην κατάσταση που επικρατεί στην πατρίδα τους. Ο νεαρός από την Αντιόχεια ζει στο έπακρο τις απολαύσεις που έχει να του προσφέρει η πόλη του και τώρα αναζητά μια ευκαιρία να μπαλωθεί, να ενταχθεί κάπου στον κρατικό μηχανισμό ώστε να εξασφαλίζει χρήματα προφανώς για να συνεχίσει τις διασκεδάσεις του.

Η παρακμή που έχει επέλθει στην Αυτοκρατορία των Σελευκιδών αντικατοπτρίζεται τόσο στους ηγέτες της όσο και στους πολίτες της. Όπως οι ηγέτες της Συρίας ενδιαφέρονται μόνο για το πώς θα κατακτήσουν την εξουσία, έτσι και οι πολίτες ασχολούνται μόνο με το πώς θα βολευτούν οι ίδιοι, αδιαφορώντας για την πατρίδα τους. Ο Καβάφης έχει επιλέξει, κατά την προσφιλή του συνήθεια, μια περίοδο παρακμής, η σημασία της οποίας όμως δεν περιορίζεται στο βασίλειο της Συρίας. Η ίδια κατάσταση αδιαφορίας των πολιτών και ασυδοσίας των ηγετών, έχει εμφανιστεί και συνεχίζει να εμφανίζεται διαχρονικά σε διάφορες κοινωνίες. Όπου οι πολίτες αφήνουν τους ηγέτες τους να κινούνται χωρίς έλεγχο, επέρχεται διαφθορά και παρακμή, κι αντίστοιχα όπου οι ηγέτες είναι διεφθαρμένοι και αδιάφοροι για το κοινό καλό, οι πολίτες υιοθετούν μια αντίστοιχη συμπεριφορά κι ενδιαφέρονται μόνο για το δικό τους συμφέρον.

Κωνσταντίνος Καβάφης - ''Εν Μεγάλη Ελληνική Αποικία 200 π.χ
..............................................................................................................

 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░
Επαναστάτριες του ''μπακλαβά''..επαναστάτες ''φραπεδιάς'' ..

Επαναστάτριες του ''μπακλαβά''..
επαναστάτες ''φραπεδιάς''..της παρακμής.. αγράμματοι..
αστοιχείωτοι..λένε πως είναι αναρχικοί..
και φλογεροί του καναπέ επαναστάτες..
παρατρεχάμενοι της αυτοπροβολής.. 
τρέχουν ξοπίσω από τις κάμερες 
και στηλιτεύουνε μονίμως και εμμονικά..
μιλούν για τους Εθνικιστές που άγρια δολοφονούνε..
μα υπερασπίζονται τους άλλους τους Αναρχικούς..
που κλέβουν τράπεζες..σκοτώνουνε..
εν ονόματι της επανάστασης και του λαού..
χωρίς να λογαριάζουν..
Πως γίνεται για πέστε μου ..εσείς διαβρωμένα πρόβατα..
οι φόνοι να 'χουνε δυο μέτρα και  σταθμά ?
Mια είναι η λέξη για όλα τα μειάσματα : δολοφόνοι!!!

Ποίος Θεός σας όρισε ζωές να αφαιρείτε ?
Λίγη ντροπή δεν έχετε ? 
Ντύστε την αγαραμματοσύνη σας..καθίστε να διαβάστε..
Διαβρωθήκατε..γίνατε ένα με την εξουσία την ασύστολη..
 αρπαχτικά κι εσείς του είδους τούτου..
Ο σκοτωμός δεν είναι επανάσταση..
είναι πόλεμος πισώπλατος..
αν δεν το διδαχθήκατε κυρίες μου αγράμματες και κύριοι..
λοιπόν.....................
Επάνάσταση είναι η θέση που κρατάς..
από τα γεννοφάσκια σου για τη ζωή 
και για την καλυτέρευσή της..με τρόπο δημοκρατικό..
χωρίς διάβρωση και πριν καταντήσεις 
ένας θλιβερός και ανάξιος  βολεψάκιας..
Χτίσε..και πάψε να σκοτώνεις..!!!
Κι εσύ γελοία αναρχικιά του ''μπακλαβά''..
σταμάτα να χειροκροτάς για πτώματα..
αναλογίσου μοναχά..ζορίσου αν θες και αν μπορείς..
αν ο γιόκας σου λογίζονταν και καταγράφονταν..
''παράπλευρη απώλεια'' σε χέρια πιστολέρων..
τολμάς να το σκεφτείς..?

η φίλη σας Σοφία
.............................................................................................................. 

9 Νοεμβρίου 2017

''πεταλούδα ψυχής''..............................

Στην ελληνική μυθολογία..ελληνική αλλά και τη ρωμαϊκή μυθολογία η Ψυχή, μια θνητή, απελευθερώθηκε από το θάνατο από τον Δία και η μυθολογική εικονοπλασία την αναπαριστά πολλές φορές με φτερά πεταλούδας. Απελευθερωμένο από τον θάνατο το σώμα της Ψυχής θα μπορούσε να πετάξει ελεύθερα στα ύψη, αναχωρώντας από τα δεσμά της χρυσαλίδας της.

»Με την ομορφιά της η Ψυχή ξύπνησε τη ζηλοτυπία της Αφροδίτης, γιατί τον ίδιο τον Έρωτα σαγήνεψε. Ο Ζέφυρος την μετέφερε σε μια ανθισμένη κοιλάδα, για να ζήσει σε ανάκτορο ονειρικό. Κάθε νύχτα συναντούσε εκεί έναν εραστή, που υποτίθεται ότι δεν έπρεπε να δει. Με τις κακόβουλες συμβουλές των αδελφών της ξύπνησε η περιέργειά της και μπροσπάθησε μ’ ένα λυχνάρι να δει ποιος μοιραζόταν το κρεβάτι της. Μια σταγόνα λάδι έπεσε πάνω στον θεό που πέταξε αμέσως μακριά. Έτσι άρχισε η φοβερή θλίψη, από την οποία θα μπορούσε να ξεφύγει η Ψυχή μόνο με την βοήθεια του Έρωτα.»

Στο μύθο η Ψυχή συνδέεται με την πεταλούδα και ο μύθος ερμηνεύεται βάσει αυτής της διπλής ιδιότητας. Είναι η ιστορία της ψυχής που αγγίζεται από τη θεία αγάπη, αλλά εξαιτίας των λαθών της πρέπει να υποβληθεί σε ορισμένες δοκιμασίες πριν επιτύχει την μακαριότητα της αθανασίας.Η νυχτοπεταλούδα που προσελκύεται από τη φλόγα, σαν την ψυχή που προσελκύεται από τις θεϊκές αλήθειες,καίει τα φτερά της.
.............................................................................................................
 Στην ελληνική γραμματεία η λέξη ''ψυχή''..
πρωτοαπαντάται στον Όμηρο..
η λέξη ψυχή προέρχεται από το ρήμα ''ψύχω''..
που σημαίνει αναπνέω...άρα ψυχή σημαίνει πνοή..
και επομένως ζωή..αφού ζωή χωρίς πνοή δεν υπάρχει...

Πηγή: Ελληνική Μυθολογία. 

░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░




οι ψυχές μας........
ψυχές..στο κυνήγι για ένα καταφύγιο...
άλλες ξεκινούν διαδρομές στο σκοτάδι..
άλλες πορεύονται στο ημίφως...
άλλες προχωρούν στο φως..καίγονται..
όλες.. μα όλες ..για να βρουν απάγκιο...
κάποιες αγαπιούνται πολύ..
σε κοινό καταφύγιο...φωτίζονται !!
κάποιες κατρακυλούν και σκορπίζονται..
όμορφες που είναι οι ψυχές στο ''καταφύγιο'' !!
μια μουσική γλυκειά..λατρεμένες οι νότες του πιάνου!!!

η φίλη σας Σοφία ...........
..............................................................................................................

8 Νοεμβρίου 2017

ΧΡΟΝΗΣ ΜΙΣΣΙΟΣ - "Ειλικρινά δεν ξέρω αν υπάρχει Αριστερά"

                                                                     
ΧΡΟΝΗς ΜΙΣΣΙΟς

- Τι σημαίνει για εσάς αυτή η κρίση;

«Πιστεύω ότι η κρίση δεν είναι μόνο οικονομική, είναι καθολική και παγκόσμια. Ο πλανήτης μας είναι πλέον μια μικρή γειτονιά γεμάτη κινδύνους και εγκληματικές συμμορίες που δεν γνωρίζουν σύνορα. Πιστεύω πως κανένας λαός, καμία χώρα δεν μπορεί να ονειρευτεί μια κοινωνία ισόνομη, ελεύθερη και ειρηνική».

- Γιατί;«Πολλά θα μπορούσε να αναφέρει κανείς: για τον κίνδυνο του πυρηνικού ολέθρου, για την καταστροφή του περιβάλλοντος, για τον χρηματιστηριακό ιμπεριαλισμό κτλ. Πρόσφατο παράδειγμα έχουμε το έγκλημα της ΒΡ. Κι όμως κανένας δεν θα τιμωρηθεί, κανένας δεν ζητάει να σταματήσουν οι εξορύξεις στα βάθη του ωκεανού. Ολοι μιλούν για το πόσα σεντς έπεσε η μετοχή της. Η ανάγκη συνεργασίας των λαών είναι επιτακτική όσο ποτέ άλλοτε. Η ανάγκη μιας παγκόσμιας δράσης για να αλλάξουμε τους κοινωνικούς θεσμούς, τις αξίες μας και τη συμπεριφορά μας απέναντι στη φύση και στον συνάνθρωπό μας είναι στοιχειώδης προϋπόθεση».

- Τι μπορούμε να κάνουμε?
«Σήμερα είναι εύλογο το ερώτημα αν το προνόμιο της λογικής του ανθρώπου είναι όντως προνόμιο ή κατάρα. Η οικολογική κρίση του πλανήτη και των ανθρωπίνων κοινωνιών δεν είναι ένα εφιαλτικό σενάριο για το μέλλον αλλά μια οδυνηρή πραγματικότητα. Ο κόσμος του Οργουελ επιβεβαιώθηκε. Ο κόσμος του Χάξλεϊ είναι παρών. Μόνο με αυτογνωσία της ύπαρξής μας και τη συμφιλίωσή μας με αυτόν τον υπέροχο αινιγματικό κόσμο που μας γέννησε μπορούμε να αλλάξουμε την πορεία μας. Χρειαζόμαστε άλλη ιεράρχηση των αξιών, άλλους κοινωνικούς θεσμούς, άλλη φιλοσοφία. Οσο η κυρίαρχη αξία των κοινωνιών μας παραμένει η κερδοσκοπία, τα βήματα της ανθρώπινης ιστορίας- όπως είπε κάποτε και ο Δαντόν- θα είναι οι ταφόπετρες των ρομαντικών»

- Λέτε ότι η ζωή μετριέται μονάχα με τις συγκινήσεις που επιβεβαιώνουν την ανθρώπινη ουσία μας.Πιστεύετε ότι χάσαμε την ουσία τα τελευταία χρόνια;

«Νομίζω πως ναι. Η σημερινή κοινωνία δείχνει να έχει πέσει σε κώμα. Ο άνθρωπος από μια συμπαντική οντότητα με όνειρα, επιθυμίες, έρωτες και αισθήσεις μετατρέπεται σε ένα αντικείμενο παραγωγής και κατανάλωσης προϊόντων. Εχει χάσει τον προσανατολισμό του, έχει χάσει τις αξίες τού ευ ζην».

- Πώς βιώνετε την κρίση στην Ελλάδα;

«Αισθάνομαι ταπεινωμένος και περιφρονημένος. Νομίζω ότι ξαναζώ την εποχή του Πιουριφόι, τότε που η χώρα μας ήταν απόλυτα εξαρτημένη από τον αμερικανικό ιμπεριαλισμό. Δεν πίστευα πως θα ζήσω μια νέα υποτέλεια της πατρίδας μου. Λέει ο Πρωθυπουργός ότι ήμασταν ο αδύναμος κρίκος και γι΄ αυτό μας χτύπησε τόσο καίρια ο τοκογλυφικός καπιταλισμός. Γιατί όμως είμαστε ο αδύναμος κρίκος; Είναι ένα ερώτημα στο οποίο οφείλει να απαντήσει το πολιτικό μας σύστημα και άλλοι κοινωνικοί φορείς που υποτίθεται ότι διακονούν τα συμφέροντα του λαού».

- Ωστόσο ο λαός, όλοι εμείς, δεν έχουμε ευθύνη γι΄ αυτό που μας συνέβη;

«Αναμφίβολα ναι. Αυτό όμως δεν είναι το κυρίως πρόβλημα. Οπως και το σύνθημα “φέρτε πίσω τα κλεμμένα”. Είναι σωστό αλλά ταυτόχρονα παραπλανητικό. Διότι το πρόβλημα είναι το σύστημα και οι θεσμοί που καθιερώσαμε. Θεσμοί που παράγουν βία, βαρβαρότητα και ψυχασθένεια, διότι πώς να κατανοήσει κανείς διαφορετικά την αφύσικη ζωή που μας υποχρέωσαν να βιώνουμε. Για να γυρίσουμε στα δικά μας: το εξοργιστικό είναι ότι μας εγκαλούν για έλλειψη πατριωτισμού όσους διαφωνούμε και αντιστεκόμαστε σε αυτά τα κατοχικά μέτρα. Είναι αυτοί που εκλέχθηκαν και ορκίστηκαν- οι περισσότεροι αλλεπάλληλες φορές- να υπερασπισθούν την πατρίδα και τα συμφέροντα του λαού της και μας οδήγησαν σε μια νέα εθνική υποτέλεια. Αιδώς, Αργείοι...».

- Είστε πολύ σκληρός.

«Στα 80 μου χρόνια δεν έχω το δικαίωμα της συγγνωστής πλάνης ούτε καμία δέσμευση για να μη λέω αυτό που σκέφτομαι και πιστεύω. Είναι τουλάχιστον ανόητο να υποστηρίζει κανείς ότι μια χώρα οικονομικά υποδουλωμένη μπορεί να είναι εθνικά και πολιτικά ελεύθερη και ανεξάρτητη. Ισως αυτή η νέα υποτέλεια γεννήσει μια νέα εθνική αντίσταση».

- Εθνική αντίσταση;Με ποια μορφή και πότε;

«Οταν ο λαός βγει επιτέλους από τις κομματικές μάντρες.*Τι όραμα θα έχει αυτή η αντίσταση; Τι μορφές θα πάρει; Δεν ξέρω. Εγώ είμαι ήδη παρελθόν και δυσκολεύομαι ήδη να κατανοήσω το παρόν. Ελπίζω οι μορφές που θα πάρει να μην είναι βίαιες και εξουσιαστικές. Είναι ιστορικά βεβαιωμένο πως η βία και η εξουσία πρόδωσαν τα ωραιότερα όνειρα των επαναστατών».

- Πιστεύετε ότι υπάρχει ανάγκη τιμωρίας των ενόχων που μας οδήγησαν εδώ;

«Δεν πιστεύω στην καταστολή. Πιστεύω στην πρόληψη.
  Δυστυχώς όλες οι ανθρώπινες κοινωνίες στην εποχή μας έχουν εγκαταλείψει την πρόληψη, την αναζήτηση και αντιμετώπιση των αιτίων που γεννούν τα κοινωνικά φαινόμενα και επαφίενταιστην καταστολή σε ολόκληρο το φάσμα του κοινωνικού γίγνεσθαι».

Ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΟΥΡΑ ΤΗΣ ΑΘΕΡΙΝΑΣ

- Είστε ένας από τους πρωταγωνιστές της ιστορίας της Αριστεράς στην Ελλάδα τον αιώνα που πέρασε. Αναγνωρίζετε κάποιο «ιστορικό λάθος» στη διαδρομή της από το 1974 ως σήμερα;

«Κατ΄ αρχάς θέλω να σου πω ότι η διαδρομή μου στην Αριστερά ήταν, παρά τις αντιξοότητες, από τις πιο ευτυχισμένες και πλούσιες περιόδους της ζωής μου. Εί χαμε όνειρο, είχαμε όραμα, είχαμε μύθους και ψευδαισθήσεις. Η Αριστερά είχε βαθιές ρίζες μέσα στην ελληνική κοινωνία. Παρ΄ ότι ηττήθηκε στρατιωτικά, γρήγορα ξαναγεννήθηκε και στις δεκαετίες του ΄50 και του ΄60 ήταν ο μόνος παραγωγός πολιτισμού στη χώρα μας. Η Αριστερά ήταν επαναστατική, όχι με τη συνωμοτική έννοια αλλά με τον πολιτισμό της, μια πορεία που ήρθε να διακόψει η δικτατορία. Ούτε όμως η χούντα τη νίκησε. Η Αριστερά ηττήθηκε στη Μεταπολίτευση. Διασπασμένη για άλλη μία φορά πολεμούσε με τα “ευαγγέλια” προσπαθώντας να στρατολογήσει η κάθε πλευρά με το μέρος της περισσότερους κομμουνιστές. Να τους κάνει τι, αλήθεια; Να τους βάλει στο μπαούλο; Δεν αντιλήφθηκε τη νέα εποχή στην οποία εισερχόταν η ελληνική κοινωνία, τις προσδοκίες και τα προβλήματά της. Ετσι ήρθε το ΠαΣοΚ, πήρε όλο το πακέτο των συνθημάτων και των αιτημάτων της Αριστεράς και το απαξίωσε. Εκτοτε η Αριστερά ψάχνει την προίκα της σε λάθος μέρος. Σήμερα ειλικρινά δεν ξέρω αν υπάρχει Αριστερά. Αυτό που ισχυρίζεται ότι είναι Αριστερά δεν παράγει τίποτα, ούτε καν πολιτικό πολιτισμό».

- Τι εντύπωση σας προκάλεσε η νέα διάσπαση του Συνασπισμού;

«Επιβεβαιώνει αυτό που είπαμε προηγουμένως. Είναι ένα πείραμα που χρόνια τώρα παλεύει χωρίς να κατορθώνει να συνθέσει απόψεις. Οι διασπάσεις και οι επαναδιασπάσεις αυτού του χώρου μου φέρνουν στο μυαλό την επίδραση που έχει η ουρά της αθερίνας στον τρικυμισμένο ωκεανό».

-Άρα τι προτείνετε ? 

<<Πιστεύω ότι ο μόνος δρόμος, η τελευταία έξοδος προς την ελευθερία του ανθρώπου και του πλανήτη είναι η ολιστική οικολογική φιλοσοφία, σκέψη, πράξη και συμπεριφορά. Η οικολογία ούτε φέρει ούτε εδραιώνει καμία εξουσία, αντίθετα την καθιστά άχρηστη. Είναι μια επανάσταση αυτογνωσίας, μια επανάσταση ανθρώπινης συνείδησης. Δεν είναι μια “πίστη” σε μια ιδεολογία αλλά μια καθημερινή πρακτική για να επανασυνδέσουμε τη λογική με τις αισθήσεις, να απελευθερώσουμε τη συμπαντική μας ιδιαιτερότητα. Να αναγνωρίσουμε τη διαφορετικότητα, την αυταξία και την αναγκαιότητα του συνόλου της ζωής. Είναι ένας δρόμος επαναπροσέγγισης του κόσμου που μας περιβάλλει, ένας δρόμος στην αναζήτηση της χαράς αντί της αγωνίας. Εχουμε ανάγκη να ξαναβρούμε την προσωπική μας αισθητική, τα προσωπικά μας μονοπάτια, του έρωτα, της αγάπης και της τρυφερότητας, το άρωμα του κόσμου και της ύπαρξής μας».

Συνέντευξη στον ΑΡΓ. ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ
20/6/2010 -ΤΟ ΒΗΜΑ.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Εμβληματική φυσιογνωμία της Αριστεράς, 
συγκλόνισε το πανελλήνιο το 1985,
όταν αποκάλυψε τη διαδρομή της ζωής του,
από τα 17 ως τα 43 του χρόνια
 σε φυλακές και εξορίες (1947-1973),
 στο αυτοβιογραφικό βιβλίο
 «Καλά, εσύ σκοτώθηκες νωρίς».

Γεννήθηκε στην Καβάλα το 1930
Απεβίωσε στις 20 Νοεμβρίου του 2012.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Στους γεμάτους ...ψεύτικες υποσχέσεις ...
κατάπτωσης αξιών..καιρούς που ζούμε..
.ειλικρινά πιστέψτε με ,
αξίζει να διαβάσουμε με προσοχή, 
αυτή την συνέντευξη...για να καταλάβουμε...
πως χάθηκαν οι ''ονειροπόλοι '' σ' αυτήν τη χώρα...
γι αυτό συχνά επιστρέφω..στους παλιούς ονειροπόλους...
           η φίλη σας Σοφία
....................................................................................................................................................................

''σαν να μην πέρασε μια μέρα'' - Σοφία Θεοδοσιάδη.



Θωπείες ανέμου στροβιλίζουνε το νου.. 
σκορπούν τη σκόνη που εκατακάθησε..
 στης μνήμης τα συρτάρια..
χορεύοντας..ανάμνησης χορό..
Της νιότης μου το παραθύρι της καρδιάς..
 ''λιλά'' βαμμένο ήτανε χρώμα..
 έκλεβε απ' την παλέτα σικλαμέν.. 
από της πασχαλιάς τα ''φραγκοστάφυλλα''..
που εκρέμονταν θαρρείς προκλητικά...
στο τσιμεντένιο το πλατύσκαλο..  
 στην ξώθυρα της μάνας μου..
νοικοκύρης φιλόξενος μιας πασχαλιάς..
της πολυκαιρίας ραγισμένο.. 
των χειλιών του..το πιθάρι..
σκαρφάλωνες με χάρη ανεβάζοντας..
 σύροντας τη μικρή μου τη ζωή ψηλά.. 
δαντέλλα πλέκοντας στο μωβ..
στο ξύλο το βελανιδένιο σου..
ολόλευκό μου παραθύρι..
Τ' άνθια τα λιλά!!!
μπερδεύονταν τ' άνθια μου 
της νιας μου της ψυχής..
με τ' άρωμα του ολόφρεσκου..
του δέρματος..παρθένου του κορμιού μου..
αθόρυβοι προσκυνητές..
της νύχτας μου φωτίζοντας..
το σκοτεινό μου της ψυχής το παραθύρι..
μεροληπτώ μου λες..συγχώρα με..
τι..ντύνομαι..φορώ κατάσαρκα..
συρτάρια που αναδύουνε μοσχοβολιά..
επαραφύλαγαν..μιας σύναξης ερώτων..
με κυνηγούν τα βράδια ακόμα..εσαεί..

''σαν να μην πέρασε μια μέρα'' - Σοφία Θεοδοσιάδη

 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░
Αφιερωμένο εξαιρετικά..τούτο το μερακλίδικο.. 
τραγούδι βαθύ..σε όσους άντεξαν στο χρόνο..
νοστάλγησαν και δεν ξέχασαν..
σαν να μην πέρασε μια μέρα !!! 
Μαγευτικοί στίχοι..με παρασέρνουνε...
με σκορπούν στο χρόνο..................
Εξαιρετικός...Δημήτρης Αποστολάκης !!! 
η φίλη σας Σοφία...