9 Απριλίου 2016

ΤΥΠΟΙ ΗΛΩΝ - Αργύρης Χιόνης.

Τα μεγάλα όνειρα που είχαμε κάποτε
Ήταν κάτι πολύχρωμα μπαλόνια που μας χάριζαν
Αφού υποσχόμασταν να τρώμε όλη τη σούπα μας

Δεμένα στο σπαγγάκι τα κρατούσαμε
Κι εκείνα μας τραβούσαν ελαφρά το δάχτυλο
Σα να επιχειρούσαν να μας πάρουνε
Μαζί τους για μια πτήση στον αγέρα

Πολύχρωμα γκαζιού μπαλόνια που ’σκαγαν
Κάθε φορά που συναντούσαν το μοιραίο τσιγάρο
Αφήνοντας να κρέμεται στο δάχτυλό μας το σπαγγάκι
Και στην άκρη του τον απαγχονισμένο τους λαιμό.


Αργύρης Χιόνης.
Από την ποιητική συλλογή : ΤΥΠΟΙ ΗΛΩΝ.
.................................................................................................................................................................. 

 Δεν έκανα ταξίδια μακρινά...
  Δεν έκανα ταξίδια μακρινά
τα χρόνια μου είχαν ρίζες ήταν δέντρα
που τα `ντυσε με φύλλα η καρδιά
και τ’ άφησε ν’ ανθίζουν μες την πέτρα

Δεν έκανα ταξίδια μακρινά
οι άνθρωποι που αγάπησα ήταν δάση
οι φίλοι μου φεγγάρια ήταν νησιά
που δίψασε η καρδιά μου να τα ψάξει

Το πιο μακρύ ταξίδι μου εσύ
η νύχτα εσύ το όνειρο της μέρας
μικρή πατρίδα σώμα μου κι αρχή
η γη μου εσύ ανάσα μου κι αέρας

Δεν έκανα ταξίδια μακρινά
ταξίδεψε η καρδιά κι αυτό μου φτάνει
σε όνειρα σ’ αισθήματα υγρά
το μυστικό τον κόσμο ν’ ανασάνει

Το πιο μακρύ ταξίδι μου εσύ
η νύχτα εσύ το όνειρο της μέρας
μικρή πατρίδα σώμα μου κι αρχή
η γη μου εσύ ανάσα μου κι αέρας



Στίχοι:  
Παρασκευάς Καρασούλος
Μουσική:  
Γιώργος Ανδρέου
Ερμηνεία: Γιώργος Νταλάρας και Χρήστος Θηβαίος.
................................................................................................................................................................. 

8 Απριλίου 2016

Για την απώλεια - Rainer Maria Rilke




<< Όσον αφορά εμένα , ό,τι δικό μου πέθανε ,πέθανε βυθιζόμενο θα λέγαμε, μες στην ίδια μου την καρδιά : όταν αναζητούσα τον άνθρωπο που είχα χάσει, εκείνος ανασυγκροτούνταν μέσα μου τόσο ιδιότυπα και τόσο αιφνιδιαστικά ,ήταν δε τόσο συγκινητικό να νιώθω πως βρισκόταν πλέον μόνο εκεί, πως η λαχτάρα μου να υπηρετήσω την εκεί ύπαρξή του, να εμβαθύνω σ' αυτήν και να την εγκωμιάσω, έπαιρνε το πάνω χέρι σχεδόν την ίδια στιγμή ,που υπό άλλες συνθήκες ο πόνος θα είχε ήδη επιτεθεί στην ψυχή μου και θα την είχε ερημώσει...ο θάνατος όμως είναι τόσο βαθιά ριζωμένος στη φύση της αγάπης , που διόλου δεν την αντικρούει ( φτάνει μονάχα να μη μας μπερδεύουν οι ασχήμιες και οι υποψίες που του έχουν φορτώσει.).
Εξάλλου που αλλού θα μπορούσε να απωθήσει εκείνος αυτό το Ένα, που άφατο το κρατήσαμε στην καρδιά μας, αν όχι μέσα στην ίδια αυτή καρδιά ?
Που αλλού αν όχι μέσα μας θα ήταν πιο ασφαλής η << ιδέα >> τούτου του αγαπημένου πλάσματος, η ακατάπαυστη επενέργεια , η ανέκαθεν κρυφή επίδρασή του ? >>.
........................................................................................................................................................................
Η θέση του Rilke είναι ξεκάθαρη :
 Ο θάνατος κάποιου αγαπημένου είναι μια από τις συγκλονιστικότερες εμπειρίες της ζωής, μέσω της οποίας δοκιμαζόμαστε, μαθαίνουμε τον εαυτό μας, ωριμάζουμε και μας δίνεται η ευκαιρία να υπερβούμε την πρόσκαιρη θνητή φύση μας και να αντικρύσουμε τη ζωή στην ολότητά της.
......................................................................................................................................................................

 Τα δεδομένα της ψυχής μας ανατρέπει.....


Δεν ξέρω αν είν' αυτός καθευατός ο θάνατος που μας σοκάρει ή αν είν'η συνειδητοποίηση πως το τέλος της επίγειας ζωής είναι εκεί δίπλα και παραμονεύει...
Είναι μόνο ο πόνος της απώλειας...είτε της βιολογικής...είτε της εν ζωή απώλειας που τα δεδομένα της ψυχής μας ανατρέπει ?
Είναι εκείνο το κομμάτι που επένδυσε η ψυχή...και τώρα μπρος στο γεγονός της απώλειας...μένει κενό και μη διαχειρήσιμο σε μας ?
Προσωπική υπόθεση η κάθε απώλεια...η βίωσή της και η επούλωση της τρύπας που άνοιξε απότομα και '''βομβαρδιστικά'''μες στην ψυχή του καθενός...ο θάνατος ενός αγαπημένου...
Είτε θάνατος βιολογικός...είτε θάνατος ερωτικός...ο πόνος είναι ίδιος λέει ο Λιαντίνης στο κεφάλαιο έρωτας -θάνατος...και εξηγεί στη Γκέμμα το γιατί...
Άλλωστε δεν είναι τα λόγια του εκλεκτού αυτού καθηγητή μου τυχαία και ρομαντικά..αλλά βαθιάς μελέτης απεικάσματα...καθώς ο ίδιος το 1977 έκανε τη διδακτορική του  διατριβή με το ''ΈΞΥΠΝΟΝ ΕΝΥΠΝΙΟΝ  για το θάνατο...επάνω στην ποίηση του Rilke...ενός ποιητή και φιλοσόφου...παγκοσμίου φήμης...όπως ήταν ο Γερμανός Rainer Maria Rilke.

Σοφία Θεοδοσιάδη.
...................................................................................................................................................................



 Έξω από τον έρωτα και το θάνατο πρωταρχικό δεν υπάρχει τίποτα άλλο.Αλλά ούτε είναι και νοητό να υπάρχει.Τα ενενήντα δύο στοιχεία της ύλης εγίνανε, για να υπηρετήσουν τον έρωτα και το θάνατο.Και οι τέσσερεις Θεμελιώδεις δυνάμεις της Φύσης, ηλεκτρομαγνητική, ασθενής, ισχυρή , βαρυτική,λειτουργούν για να υπηρετήσουν τον έρωτα και το θάνατο.Όλα τα όντα,τα φαινόμενα,και οι δράσεις του κόσμου είναι εκφράσεις, σαρκώσεις, μερικότητες, συντελεσμοί, εντελέχειες του έρωτα και του θανάτου.Γι αυτό ο έρωτας και ο θάνατος είναι αδελφοί και ομοιότητες , είναι συμπληρώματα , και οι δύο όψεις του ιδίου προσώπου.

ΔΗΜΗΤΡΗς ΛΙΑΝΤΙΝΗς.
....................................................................................................................................................................
Έξω από τον έρωτα και το θάνατο πρωταρχικό δεν υπάρχει τίποτα άλλο. Αλλά ούτε είναι και νοητό να υπάρχει. Τα ενενήντα δύο στοιχεία της ύλης εγίνανε, για να υπηρετήσουν τον έρωτα και το θάνατο. Και οι τέσσερες θεμελιώδεις δυνάμεις της φύσης, ηλεκτρομαγνητική, ασθενής, ισχυρή, βαρυτική, λειτουργούν για να υπηρετήσουν τον έρωτα και το θάνατο. Όλα τα όντα, τα φαινόμενα, και οι δράσεις του κόσμου είναι εκφράσεις, σαρκώσεις, μερικότητες, συντελεσμοί, εντελέχειες του έρωτα και του θανάτου. Γι αυτό ο έρωτας και ο θάνατος είναι αδελφοί κα ομοιότητες, είναι συμπληρώματα, και οι δύο όψεις του ιδίου προσώπου.

Δ.ΛΙΑΝΤΙΝΗΣ - See more at: http://sotirisbotas.blogspot.gr/2015/12/blog-post_37.html#sthash.MV4bFeQV.dpuf

7 Απριλίου 2016

Στίχοι: Οδυσσέας Ελύτης Μουσική: Δημήτρης Λάγιος

Φωτογραφία : Καλλιόπη.



Όμορφη και παράξενη πατρίδα
ω σαν αυτή που μου `λαχε δεν είδα

Ρίχνει να πιάσει ψάρια πιάνει φτερωτά
στήνει στην γη καράβι κήπο στα νερά
κλαίει φιλεί το χώμα ξενιτεύεται
μένει στους πέντε δρόμους αντρειεύεται

Όμορφη και παράξενη πατρίδα
ω σαν αυτή που μου `λαχε δεν είδα

Κάνει να πάρει πέτρα την επαρατά
κάνει να τη σκαλίσει βγάνει θάματα
μπαίνει σ’ ένα βαρκάκι πιάνει ωκεανούς
ξεσηκωμούς γυρεύει θέλει τύρρανους

πέντε μεγάλους βγάνει πάνω τους βαρεί
να λείψουν απ΄τη μέση τους δοξολογεί!

 Όμορφη και παράξενη πατρίδα
ω σαν αυτή που μου `λαχε δεν είδα


Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας- Οδυσσέας Ελύτης.
....................................................................................................................................................................


....ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ


Νερά χρυσοπράσινα απύθμενα

στα περιγιάλια σου και στα νησιά σου

απ' του ηλίου το χάδι ατίθασα 

καμωμένα ειναι όλα τα παιδιά σου

την ρακί στο κεφάλι σαν νιώσουνε

την πατάτα οφτή σαν θα φάνε 

κεμετζέδες μπουζούκια και ροκάνα παίζουν

κλαίνε χορεύουν γελάνε



Τα κορίτσια σου τα αρχοντοστόλισες

με πιασίματα ανάθεμα θάμα

και με μάτια λάγνα σαν αμύγδαλα

που  τα βλέπεις και αισθάνεσαι κάμα 

Μυρωδιές στις αυλές
τα γαρύφαλλα τον αγέρα πετροβολάνε
ανοιχτά τα πορτάκια τα ξύλινα 
σε θωρούν πονηρά.. και γελάνε....



Στης μουριάς μας τον ίσκιο καθόμαστε

μεσημέρια και παίζαμε τάβλι

το θυμάσαι που η Μόνα μας φώναζε 

τα αυτιά και τον δυο πως θα βγάλει



Αγριέψαν αδερφέ οι καιροί και χωρίσαμε

μα η γρια σαν κοιτά το τσουκάλι

πάντα λάθος θα κάνει το μέτρημα

και δυο πιάτα από  πάνω θα βαλει.

nikos davios

............................................................................................................................... Με την υπέροχη μουσική του Δημήτρη Λάγιου ...τούτη τη γενέθλια μέρα του αλησμόνητου ..εξαιρετικού ...διαμάντι της μουσικής...μουσουργού...και τους υπέροχους στίχους του Οδυσσέα Ελύτη και του φίλου μας Νικόλα ...θα σας καλημερίσω...για την όμορφη και παράξενη πατρίδα μου..
Εις μνήμη του Δημήτρη Λάγιου...!!!
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑς αγαπητοί και αγαπημένοι μου...

                                Όμορφη και παράξενη πατρίδα - Δημήτρης Λάγιος. 

.................................................................................................................................




Δημήτρης Λάγιος
Ο Δημήτρης Λάγιος ήταν Έλληνας μουσικοσυνθέτης. Γεννήθηκε στη Ζάκυνθο στις 7 Απριλίου του 1952 και πέθανε στην Αθήνα στις 11 Απριλίου του 1991, σε ηλικία 39 ετών. Γιος του Σπύρου Λάγιου και της Μαρίας, το γένος Τετράδη, από τη Ζάκυνθο. Βικιπαίδεια
Γέννηση: 7 Απριλίου 1952, Ζάκυνθος
Απεβίωσε: 9 Απριλίου 1991, Αθήνα

....................................................................................................................................

6 Απριλίου 2016

Θα ερωτεύομαι τις Άνοιξες ...



Θα ερωτεύομαι τις Άνοιξες ξανά -ξανά και πάλι.. 
αυτές που επεράσανε κι αυτές πού 'ναι να έρθουν.
Αναπολείς στις φλόγες του τζακιού σου εμπροστά.. Άνοιξες που περάσανε....φωνές μέσα στ' αυτιά σου γνώριμες.. 
από την άλλη άκρη του σύρματος ενός τηλέφωνου...
που σε ζεσταίναν ..σου γλυκαίναν την ψυχή...
Άνοιξες το παράθυρο...
Είναι νωρίς ?
Είναι αργά ?
Το άρωμα της πασχαλιάς πότισε το δωμάτιο..
Ήρθε και πάλι ...εμπρός σου ...
τους φράχτες πια τους γκρέμισε...
τους άφησε ,,,δραπέτευσε...
Άνοιξες και αγάπες με τη μυρωδιά της να σου τάξει.
Αγάπες σαν το ποίημα...ποίημα να σε κάμουνε κι εσέ ...
τι ...είν' δυνατό το άρωμα και η μοσχοβολιά μιας πασχαλιάς...
στα μωβ ...στα σικλαμέν η αγάπη της ντυμένη....

Σοφία Θεοδοσιάδη.
............................................................................................................

5 Απριλίου 2016

Το γέλιο σου – Π. Νερούντα




Πάρε μου το ψωμί, αν θες,
πάρε μου τον αγέρα, μα
μη μου παίρνεις το γέλιο σου.

Μη μου παίρνεις το ρόδο,
τη λόγχη που τινάζεις,
το νερό που ξάφνου
χυμά απ’ τη χαρά σου,
το απότομο κύμα
το ασήμι που γεννάς.

Είναι σκληρός ο αγώνας μου και γυρνώ
με μάτια κουρασμένα
θωρώντας κάποτε
τη γη που δεν αλλάζει,
μα έρχεται το γέλιο σου
αναθρώσκωντας στον ουρανό γυρεύοντάς με
και μου ανοίγει τις πόρτες
όλες της ζωής.

Αγάπη μου, στις πιο μαύρες
ώρες μου τινάζεται
το γέλιο σου, κι όταν ξάφνου
δεις το αίμα μου
να λεκιάζει τις πέτρες του δρόμου,
γέλα, γιατί το γέλιο σου
θα ‘ναι στα χέρια μου
σα δροσερό σπαθί.

Δίπλα στη θάλασσα του φθινοπώρου,
το γέλιο σου ας αναβρύσει
σα σιντριβάνι, όλο αφρό
και την άνοιξη, αγάπη,
θέλω το γέλιο σου σαν
τον ανθό που πρόσμενα,
τον γαλανό ανθό, το ρόδο
της βουερής πατρίδας μου.

Γέλα στη νύχτα,
στη μέρα στο φεγγάρι,
γέλα στις στριφτές
στράτες του νησιού,
γέλα σ’ αυτό το άγαρμπο
αγόρι που σ’ αγαπά,
μα όταν ανοίγω τα μάτια και τα κλείνω,
όταν τα βήματά μου φεύγουν,
όταν γυρνούν τα βήματά μου,
αρνήσου με το ψωμί, τον αγέρα,
το φως, την άνοιξη,
μα ποτέ το γέλιο σου
γιατί θα πεθάνω.
....................................................................................................................................................................
                 Το γέλιο σου - Πάμπλο Νερούντα- Δημήτρης Λάγιος.
 
 ....................................................................................................................................................................

Οι μυγδαλιές..Γιάννης Ρίτσος.






''Τη νύχτα οι μυγδαλιές με τ' άσπρα τους φορέματα περάσαν
Κάτω απ' τα παράθυρά μας αργές και λυπημένες, όμοιες με
κείνα τα χλωμά κορίτσια του Ορφανοτροφείου  όταν γυρίζουν
από μια μικρή εκδρομή την Κυριακή,πιασμένες δυο- δυο
απ' το χέρι,χωρίς να μιλάνε,χωρίς να βλέπουν τ' άστρα που
φυτρώνουν μες στον ίσκιο ένα- ένα,μακρινά κι ευτυχισμένα.
Αύριο θα στείλουμε τις μυγδαλιές περίπατο στο ακροθαλάσσι να
να πλύνουνε τα πρόσωπά τους απ' τη σκόνη της λύπης μας.
Και το βράδυ που θα γυρίσουν χαρούμενες,θα μας φέρουν τα
πρώτα μας λόγια πλυμένα στη θάλασσα,κι εμείς θα κλαίμε
στο ανοιχτό παράθυρο απ' τη χαρά μας που μπορούμε
να κλαίμε..''
( Γ. Ρίτσος, Όνειρο καλοκαιρινού μεσημεριού ).
..............................................................................................................





Οι αλλαγές των εποχών...έτσι κι αλλιώς...ουσιωδώς...ποτέ δεν ήταν εξωτερική υπόθεση...αλλά υπόθεση εντός μας και στο ''μέσα''' μας θαρρώ...
Κι αν άλλοτε τις βλέπουμε και τις ''αμυγδαλιές'' μα και όλα τα άνθια σκονισμένα...κι αν είναι άπειρες στιγμές...που η σκόνη τους μας πνίγει.. μας τυλίγει...έρχονται άλλες πιο καθαρές στιγμές...και το ξεπλένουν το τοπίο το θολό...
Όμως δεν αφηνόμαστε στην τύχη μας και μοναχά...μα στο ακροθαλάσσι μας λέει ο ποιητής πως κατεβαίνουμε τη '''σκόνη'''να ξεπλύνουμε μονάχοι...
Ίσως πολλές φορές να μην το καταφέρνουμε ευθύς...μα εκεί είν' πάντα το ακροθαλάσσι... κι όταν τα λόγια μας πλυθούν...διάφανα σαν θα γίνουν...τότε τα δάκρυα της χαράς στα μάτια θα σταθούν...και θα δηλώνουν πως ακόμα είμαστε ζωντανοί...κι αντέχουμε να κλαίμε...
Τα όνειρα είναι όνειρα ...έστω και '''Καλοκαιρινού'' μεσημεριού.
Γιατί το Καλοκαίρι μέσα μας ...εμείς το κουβαλάμε...
 Σκέψεις -Σοφία Θεοδοσιάδη. 
......................................................................................................... 

4 Απριλίου 2016

Εκεί που βρίσκεται το φως...- Λεό Μπουσκάλια.



Ήρθε μια κοπέλα αυτή την εβδομάδα στο γραφείο μου και κάθησε μια ώρα σχεδόν λέγοντας συνεχώς εγώ,εγώ.Μια φράση της ήταν: 
<< Δεν ξέρω τι ζητάω από τη ζωή>>.Δεν άντεξα και,σαν γνήσιος αντιπρόσωπος της μη παρεμβατικής - συμβουλευτικής ,πάτησα τις φωνές : << Και τι στην οργή δίνεις εσύ στη ζωή ?>>.

Την εποχή που έγραφα ένα βιβλίο ...πέρασα τρεις μήνες μόνος μου σε μια καμπίνα στη Βόρεια Καλιφόρνια.Κάθε μέρα ξεκινούσα μακρινούς περιπάτους κατά μήκος του ποταμού Σμιθ.Μια μέρα βρέθηκα σε μια συστάδα από γιγάντιες σεκόγιες και παρατήρησα μια ταμπελίτσα πάνω σε μια απ' αυτές τις τεράστιες σεκόγιες,γραμμένη από κάποιο δασονόμο, που εξηγούσε τον κύκλο της ζωής της σεκόγια, χωρίς ίσως να συνειδητοποιεί τι ωραίος που ήταν.Έδειχνε πως,όταν η σεκόγια ήταν τόσο μεγάλη, γεννήθηκε ο Βούδας, ότι σ' αυτό το ύψος της γεννήθηκε ο Χριστός, σ' αυτό το ύψος ο Αννίβας πέρασε τις Άλπεις και ούτω καθεξής.

Στην τελευταία παράγραφο έλεγε: << Ακόμη κι όταν πεθαίνει ένα δέντρο και ξαπλώνει πάνω στη γη δεν τελειώνουν όλα.Οι παράγοντες αποσύνθεσης αρχίζουν την αργή διάλυση του δέντρου.
Καθώς περνούν τα χρόνια , το δέντρο γίνεται ένα με το έδαφος, επιστρέφοντας όλα όσα πήρε , για να ζήσουν κι άλλα απ' αυτό>>.

Δεν είναι φοβερό?Αμέσως σκέφτηκα ότι αυτό θα μπορούσε να ισχύει και για τον άνθρωπο.Στο τέλος τουλάχιστον δίνουμε κάτι !
Τι θαυμάσιος ,αέναος κύκλος!
Ίσως να είχε δίκιο ο Πίο Ρόστεν όταν είπε ,ότι σκοπός της ζωής είναι απλώς να μετρήσεις κάπου, να είσαι κάτι , να είχε κάποια σημασία το γεγονός ότι έζησες.
Ίσως αυτό να είναι το ουσιαστικό.
Λεό Μπουσκάλια. ( απόσπασμα )

(από το βιβλίο του Λεό Μπουσκάλια : να ζεις, ν' αγαπάς και να μαθαίνεις..ενότητα : Η αναζήτηση του εαυτού.)
Επιμέλεια και επεξεργασία :Σοφία Θεοδοσιάδη.
............................................................................................................ 
Σεκόγια = Το ψηλότερο και το μεγαλύτερο δέντρο του κόσμου. 
 Είναι η Σεκόγια (Sequoia) και η γιγάντια Σεκόγια (Sequoiadendron)
 που βρίσκονται στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ.
 .........................................................................................................



 Πόσες φορές αλήθεια δεν αναρωτηθήκαμε και δεν προσπαθήσαμε απάντηση να δώσουμε...καθώς '''φιλοσοφούσαμε'''με τους φίλους μας...για τον ερχομό και τον σκοπό μας πάνω εις τη γη...
Ακούσαμε ειδών - ειδών τις γνώμες και πολλές ''φιλοσοφίες'''...
Μα και φοβόμαστε και τρέμουμε το θάνατο...κι ούτε που ποτέ στο νου μας τον εβάζουμε αυτόν...μονάχα τον ξορκίζουμε κι απ' τη ζωή να πάρουμε μονάχα συνεχώς ζητάμε...
άραγε αναρωτιόμαστε το ίδιο τόσο συχνά το τι κι εμείς της δίνουμε της δόλιας της ζωής ?

Μα και της ίδιας της φύσης που απλόχερα τις ομορφιές της μας σκορπά ? Για όλους εσάς τα φιλαράκια μου εκάθησα και απομόνωσα ετούτο το απόσπασμα και το μοιράζομαι μαζί σας..
Δεν είναι από τα πιο γνωστά...μα εμένα με ερέθισε αυτό το σκεπτικό του...Ξορκίστε βέβαια πρώτα το θάνατο...φτου- φτου και φτυστείτε κάνα δυο φορές...μα έπειτα ψύχραιμα αναλογιστείτε..και τότε ίσως γαλήνη αποκομίσετε...
Σοφία Θεοδοσιάδη.
...........................................................................................................