5 Νοεμβρίου 2017

Τα αντικλείδια - Γιώργης Παυλόπουλος.




Η Ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή.
Πολλοί κοιτάζουν μέσα χωρίς να βλέπουν
τίποτα και προσπερνούνε. Όμως μερικοί
κάτι βλέπουν, το μάτι τους αρπάζει κάτι
και μαγεμένοι πηγαίνουνε να μπουν.
Η πόρτα τότε κλείνει. Χτυπάνε μα κανείς
δεν τους ανοίγει. Ψάχνουνε για το κλειδί.
Κανείς δεν ξέρει ποιος το έχει. Ακόμη
και τη ζωή τους κάποτε χαλάνε μάταια
γυρεύοντας το μυστικό να την ανοίξουν.
Φτιάχνουν αντικλείδια. Προσπαθούν.
Η πόρτα δεν ανοίγει πια. Δεν άνοιξε ποτέ
για όσους μπόρεσαν να ιδούν στο βάθος.
Ίσως τα ποιήματα που γράφτηκαν
από τότε που υπάρχει ο κόσμος
είναι μια ατέλειωτη αρμαθιά αντικλείδια
για ν’ ανοίξουμε την πόρτα της Ποίησης.
Μα η Ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή.


(Τα αντικλείδια)



....................................................................................................................................................................

Βιογραφικό

 Ο Γιώργης Παυλόπουλος

(Πύργος Ηλείας, 22 Ιουνίου 1924 – Πύργος Ηλείας, 26 Νοεμβρίου 2008) 


Τελείωσε το δημοτικό και το γυμνάσιο στην γενέτειρά του. 
Ξεκίνησε να σπουδάζει νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, 
αλλά εγκατέλειψε τις σπουδές του για να αφοσιωθεί στην ποίηση. 
Για βιοποριστικές ανάγκες, εργάστηκε για πολλά χρόνια ως λογιστής 
και γραμματέας στο ΚΤΕΛ Ηλείας.

Άρχισε να γράφει ποιήματα από το 1941. 
Οι πρώτες του δημοσιεύσεις έγιναν το 1943 στο περιοδικό Οδυσσέας
που εξέδιδε ο ίδιος με φίλους του στον Πύργο.
 Ήταν στενός φίλος με τον Τάκη Σινόπουλο 
και συνεργάστηκε μαζί του σε μια πειραματική γραφή κοινών ποιημάτων, 
τα οποία συμπεριέλαβε ο Σινόπουλος στο έργο του. 
Ήταν επίσης φίλος με τους πεζογράφους Νίκο Καχτίτση
 και Ηλία Χ. Παπαδημητρακόπουλο,
 καθώς και με τον ποιητή Γιώργο Σεφέρη.

Με τον Γ. Σεφέρη
Η πρώτη του ολοκληρωμένη συλλογή ποιημάτων με τίτλο Το κατώγι κυκλοφόρησε το 1971. Είχαν ωστόσο προηγηθεί πολλές δημοσιεύσεις ποιημάτων του σε λογοτεχνικά περιοδικά του Πύργου και της Αθήνας, καθώς και σε έναν τόμο Για το Σεφέρη, που κυκλοφόρησε στην Αθήνα το 1962. Ακολούθησαν οι συλλογές: Το σακί (1980), Τα αντικλείδια (1988), Τριάντα τρία χαϊκού (1990), Λίγος άμμος (1997), Ποιήματα 1943–1997 (2001), Πού είναι τα πουλιά (2004) και Να μην τους ξεχάσω (2008, κυκλοφόρησε λίγες ημέρες μετά τον θάνατο του ποιητή). 


Επίσης το 2008, κυκλοφόρησαν σε έναν μικρό τόμο 
με τίτλο Γράμματα από την Αμερική οι επιστολές 
που έστειλε από τις ΗΠΑ σε φίλο του ψυχίατρο το 1985.

Τα ποιήματά του μεταφράστηκαν σε πολλές ξένες γλώσσες και μπήκαν και σε σχολικά βιβλία. Ο ίδιος συμμετείχε σε συνέδρια και παρουσιάσεις ποιητών στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ήταν ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων. Πέρα από την ποίηση, ασχολήθηκε ερασιτεχνικά και με την ζωγραφική. Με την φροντίδα μερικών φίλων του, πίνακές του εκτέθηκαν στην ΙΘ΄ Πανελλήνια Έκθεση Ζωγραφικής το 1977.

Τα ποιήματα του, όλα σε ελεύθερο στίχο, έχουν έντονο βιωματικό χαρακτήρα. «Αυτό που γράφω το έχω ζήσει», είχε πει ο ίδιος. Στα πρώτα του ποιήματα σκιαγραφούνται οι τραυματικές εμπειρίες της Κατοχής και του Εμφυλίου. Στα τελευταία του ποιήματα, ο λόγος του επικεντρώνεται στις υπαρξιακές αγωνίες του ανθρώπου: τον έρωτα και τον θάνατο.  
πηγή : Βικιπαίδεια 
..........................................................................................................................................................

Στης Κίρκης - Γιώργης Παυλόπουλος.

                                                                         ΣΤΗς  ΚΙΡΚΗς

Η μάγισσα Κίρκη , J.W.Waterhouse, 1913
Πλάγιαζα στο σκοτάδι και την περίμενα
ακούγοντας ν’ ανεβαίνει τη σκάλα
μέσ’ στη δροσιά του σπιτιού
σαν ψίθυρος από φιλιά κι ανάσες.
Γύρευα τότε να ξεφύγω
μα η ομορφιά της στάλαζε στα κόκαλά μου
νύχτες που μελετούσα το κενό
πηγαίνοντας από την ηδονή στον Άδη.
Και τα λαγόνια της να φέγγουνε στον ύπνο μου
ματόκλαδα και χείλια που τάσκιζε ο πόθος μου
κι ο γυρισμός στον ύπνο μου μονάχα
λίγος καπνός από μακριά
λουλούδια κι ένα δροσερό σταμνί.
Και το καράβι μου στον κήπο της
δεμένο κι άγρυπνο
σαν ένα μεγάλο μαύρο σκυλί
μου θύμιζε κάποτε τους σύντροφους που χάθηκαν
ή τις παράξενες αφορμές της αγάπης.


(Το κατώγι)

......................................................................................................

Γιώργης Παυλόπουλος 
(Πύργος Ηλείας, 22 Ιουνίου 1924 – Πύργος Ηλείας, 26 Νοεμβρίου 2008)
 ήταν Έλληνας ποιητής της μεταπολεμικής γενιάς.
Η πρώτη του ολοκληρωμένη συλλογή ποιημάτων με τίτλο Το κατώγι κυκλοφόρησε το 1971.)
.....................................................................................................

  ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░
Σάμπως θαρρείς δεν έρχεται σε κάθε άνθρωπο 
και σε εμάς ξεχωριστά..η μάγισσα η Κίρκη..
 καλεσμένη με τα κάλλη της..για να μας παρασύρει?
Είναι φορές- φορές τάχα και μπορετό..σ' ένα λωτό..
και σε μια ''μεταμόρφωση'' εμείς να αντισταθούμε ?
Δεν το νομίζω και δεν το θαρρώ..
πως οι σειρήνες είναι ικανές να μας κρατήσουνε
 δεμένους στα κατάρτια ..στα πανιά..
είναι γλυκές οι μελωδίες που μας στέλνουνε..
και αξίζει  το τραγούδι αυτό..μες στα αυτιά τον κόπο !!! Απολαύστε !!!
  ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░

4 Νοεμβρίου 2017

''φεγγάρια ολόχρυσα..φλουριά'' - Της Σοφίας Θεοδοσιάδη.


Νύχτα υγρή..νύχτα αλλόκοτα μουντή..
η υγρασία περονιάζει κόκκαλα..
δε μοιάζει νύχτα Καλοκαιρινή και παρεϊστικη..
μα εσύ επιμένεις για να με κοιτάς από ψηλά..
τη σκοτεινή ετούτη τη βραδιά..γιατί ερήμην μας γιομίζεις 
κι έρχεσαι..Παν- σέληνα να δράσεις..
Το αγαπώ πολύ ετούτο το σεργιάνι μου το σιωπηλό..
τη βόλτα που ελπίδα μου υπόσχεται απόψε η αφεντιά σου..
είναι γεμάτες οι σιωπές από κραυγές..
που αστέρια μας γεμίζουνε..αστέρια φωτεινά..
 φυτεύουνε απρόσμενα..έστω για μια βραδιά..
κι ύστερα έρχεται εκεί προς το ξημέρωμα..
η κυρά η μνημοσύνη..να μου θυμίσει ..
να μην αεροβατώ..πως η σελήνη είναι έρημη και άνυδρη..
να ονειρεύομαι δικαίωμα της φαντασίας μου..
μα στο ξημέρωμα φωτίζονται τα ολόγιομα φεγγάρια..
δεν το αντέχουνε το φως..του ήλιου που τα καίει ..
σβήνει το φως..μένουνε στου ουρανού επάνω το στερέωμα..
ξεκρέσματα..ξανά ως την επόμενη..
ψεύτικα όνειρα και υποσχέσεις να μοιράσουν..
 Μα απόψε το αποφάσισα από νωρίς..
μες στης παιδικής μου της ψυχής την κάμαρα 
εδιάλεξα να κοιμηθώ..αφήνοντας τα στόρια ανοιχτά..
να μπει το φως του φεγγαριού..
που από νωρίς παίζει κρυφτούλι με τα σύννεφα..
και προσπαθεί με το θάμπος του το γλυκερό ..
την καταχνιά απ' τη βροχή να διαλύσει..
Δεν ξέρω πως..δεν ξέρω και γιατί..
απόψε είναι η ψυχή μου ζεσταμένη 
γεμάτη από τα χέρια σου..
δύναμη  δίνει η ζέστη τους στις σκέψεις μου 
τις γκρίζες..τις μουντές..
μες στις σελίδες των κρυφών των τεραδίων μου..
δυο φεγγάρια ολόχρυσα..φλουριά..
σε τάσι γκρίζο ουράνιο..ξανά θα ζωγραφίσω...

''φεγγάρια ολόχρυσα..φλουριά'' - Σοφία Θεοδοσιάδη.

 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░

 Μεγαλώσαμε..μυαλό δε βάλαμε..
κοιτάμε ακόμα προς τον ουρανό..
ψάχνουμε τα φεγγάρια τα ολόγιομα..
τα χρυσά..να τα φορέσουμε..έστω..για μια βραδιά..
να ονειρευτούμε..τι θά μασταν τάχα δίχως τα όνειρα ? 
πεζότης ..θλίψη..μα..η ζωή φευγαλέα περνάει και χάνεται..
άξίζει..μιας στιγμής το βλέμμα στο γκρίζο τάσι της ζωής..
να καρφιτσώνουμε ολόχρυσα φεγγάρια...
Με αγάπη για το όνειρο !!!
ας σιγοτραγουδήσουμε και σε τούτη την πανσέληνο απόψε..
είμαστε εδώ..παρόντες..ολοζώντανοι!!!
η φίλη σας Σοφία....

3 Νοεμβρίου 2017

'' πληγές πως κλείεις ερωτευμένων '' - της Σοφίας Θεοδοσιάδη.



Τραγούδι εγίνηκες σε χώρες μακρινές..
 στιχάκια..μαντινάδες σου χαρίστηκαν..
τη μυρωδιά σου επαινέψανε τη δυνατή..
είπαν πως είναι βάλσαμο το λάδι σου..
πως κλείει ''πληγές'' ερωτευμένων..
μου χάρισαν στις αγορές και στα παζάρια
 σαν ετόλμησα..εκείνα της αγάπης να ψωνίσω..
 από το ακριβό σου άρωμα..σε μπουκαλάκι ακριβό..
αιθέριο το έλαιον..ψυχές αρωματίζει..
αέναη η μυρουδιά..αιωρείται στους αιθέρες.
ανύποπτα..θροϊζοντας..άνοιγε τα ερμάρια..
εκείνα της ψυχής μου..
σκαρφάλωσα στους τοίχους σου..να φτάσω το φεγγάρι..
με πότισε το άρωμα..το δέρμα μου εμυρώθη..
της μνήμης μου τα βράδια τα ατελέσφορα..
εράντιζες..μη σέπονται..της μνήμης οι καρποί..
λένε τις νύχτες το δικό σου άρωμα..με μάγια υπνωτίζει ..
 σκορπάει λόγια ερωτικά..
αγγελικές που μοιάζουνε..ουράνιες μελωδίες..
Αχ..γιασεμί μου όσοι σε μύρισαν..
ακούμπησαν στις πόρτες σου..
μαγεύτηκαν..κοιμήθηκαν στους ουρανούς..
στις αγκαλιές δε χώραγαν τις γήινες τα βράδια..

 Σοφία Θεοδοσιάδη.. 




 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░

Ευχαριστώ από καρδιάς Αθηνά !!!!!!!!!!!!!!! 
Υπέροχο βίντεο..υπέροχοι στίχοι ποιητών !!!!
Μουσική ουράνια...Χατζιδάκις ..από τη Μελισσάνθη !!!
σταλάγματα ψυχής..συναισθημάτων!!! 
η φίλη σας Σοφία....

''αλώβητα να μέναν τα φτερά τους''- της Σοφίας Θεοδοσιάδη



Έχει μια γλύκα τούτη η ώρα μες στο σούρουπο..
παύουν να κρώζουν..γαληνεύουν τα πουλιά...
τελεύει το Φθινόπωρο..
στην ''απειλή'' απρόσμενα θα εκτεθούν..
τα διαβατάρικα..ταξίδι στο χωρόχρονο
ταξίδι επιβίωσης..
ταξίδι ταξιδέματος ονείρων...
σάμπως θαρρείς και οι αγάπες μας..
δε μοιάζουνε κατάλευκα ως εις τη γέννηση..
πα στα συρματοπλέγματα με την αυγή..
πετάμενα πουλιά ?
αέρηδες..βοριάδες καθημερινοί..
ανελέητα στου χρόνου..της φθοράς..
μες στις ρωγμές του ουρανού..
θα φύγουν..θα πετάξουνε..
έρμαια μιας ανελέητης..καμφθείσας αντοχής..
Και αν τα διαβατάρικα αποδημούν....
 στα ζόρικα εμπρός σαν ευρεθούν..
οι αγάπες και οι άνθρωποι..
όμοια..μα ευάλωτα κακέκτυπα αποδημητικά..
επιστροφή δεν βρίσκουνε..
σαν θα αποδημήσουν..
μα πάλι εγώ δεν θλίβομαι..
κοιτώ και αφουγκράζομαι..
φωλιές θα χτίσω στην καρδιά..
λόγια και κελαηδήματα 
θα σιγοτραγουδώ τα πρωινά...
πα στα συρματοπλέγματα του νου..
μου φτάνει που μιαν αυγή εκελάηδησα..
παραδομένη στο εφήμερον..
πράττοντας το ανέφικτον..
γευόμενη το δυνατόν..
είναι που μένουν οι φωλιές..
χτισμένες στην ψυχή μου... 
Ω!!!πόσο όμορφο όνειρο..
αλώβητες οι αγάπες να ταξίδευαν..
αλώβητα τα άσπρα..
ωσάν της αρχής..της γέννησης..
αλώβητα να μέναν τα φτερά τους..
ανθεκτικά προσμένοντας.... 

''αλώβητα να μέναν τα φτερά τους''-  Σοφία Θεοδοσιάδη 

░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ 

2 Νοεμβρίου 2017

Μοντεσσόρι Μαρία - ''μεγάλες γυναίκες''..


Μια παλιά λατινική παροιμία λέει πως ο δάσκαλος δέ γίνεται, αλλά γεννιέται. 
Η Μαρία Μοντεσσόρι,απόγονος η ίδια των Λατίνων, επιβεβαιώνει στο ακέραιο την παροιμία των προγόνων της.
Από μικρή επιθυμούσε να γίνει δασκάλα.
Ωστόσο, σα μεγάλωσε, οι σπουδές της φάνηκαν να παίρνουν άλλο δρόμο. 
Δασκάλες υπήρχαν πολλές στην Ιταλία, 
η κάθε μιά μπορούσενα γίνει δασκάλα. 
Αλλά τη Μαρία Μοντεσσόρι την τραβούσαν οι απάτητες κορυφές. Ηθελε να γίνει κάτι που νάναι η πρώτη.

Ετσι, πρώτη αυτή απ΄όλες τις Ιταλίδες, έσπρωξε την πόρτα της ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου της Ρώμης. Η Μαρία Μοντεσσόρι έγινε η πρώτη γιατρός της χώρας της.
Απο κεί και ύστερα αρχίζει ν΄ανεβαίνει όλο και ψηλότερα. Σύντομα γίνεται βοηθός καθηγητή της ψυχιατρικής κλινικής του Πανεπιστημίου της Ρώμης. Αργότερα αναλαμβάνει τη διεύθυνση της Ορθοφρενικής Σχολής της Ρώμης. Απο το 1900 -1907 διδάσκει παιδαγωγική ανθρωπολογία στο Πανεπιστήμιο.


Εκείνη την εποχή αρχίζει να αναφαίνεται η παιδαγωγική της ιδιοφυία. Αρχίζει να αφοσιώνεται στην αγωγή των προβληματικών παιδιών.Στη διδασκαλία των ελαττωματικών παιδιών έχει υπ΄όψη της τις μεθόδους του Γάλλου Σεγκέν, αλλά προσθέτει και τη δική της πείρα και ευφυία. Τα αποτελέσματα που πετυχαίνει είναι εκπληκτικά. Αυτά τα παιδιά καταφέρνουν να περνούν τις εξετάσεις όπως και τα ομαλά!Νιώθει ευτυχισμένη δίνοντας τη χαρά στους γονείς που είχαν την ατυχία να φέρουν στον κόσμο αυτά τα πλάσματα.Τότε, στο φωτεινό της πνεύμα γεννιέται μια ιδέα: Αφού με παιδαγωγικά μέσα μπορούν τα καθυστερημένα παιδιά να φτάσουν τα ομαλά, γιατί τάχα με την ίδια μέθοδο δε θα μπορούσαν τα ομαλά να τραβήξουν πολύ πιο μπροστά; 

Πριν ξεκινήσει το έργο της, βάλθηκε να μελετήσει το εκπαιδευτικό σύστημα της Ευρώπης. Με έκπληξη όμως βρήκε παντού τα παιδιά καθηλωμένα στις τάξεις, ακίνητα και μαρμαρωμένα...
Απόρριψε, αυτή τη μέθοδο αγωγής και αποφάσισε να εφαρμόσει ακριβώς το αντίθετο. Στο σύστημά της η ελευθερία των κινήσεων αποτελεί τον κανόνα, αρκεί αυτή η ελευθερία να μην παραβιάζει τα όρια της καλής συμπεριφοράς.

Το Μοντεσσοριανό σύστημα βλέπει το παιδί μέσα στο φυσικό και κοινωνικό του περίγυρο, και έχει σαν σκοπό την επιστημονική προετοιμασία αυτού του περιβάλλοντος, έτσι που να δώσει στο νέο άνθρωπο τη δυνατότητα να αναπτύξει και εξελίξει ομαλά όλες του τις ιδιότητες και ικανότητες.
Βασική προϋπόθεση για την επιτυχία του παραπάνω σκοπού, είναι η "εξ απαλών ονύχων" δημιουργία ανεξάρτητου ατόμου.

Σπουδαία αρχή του Μοντεσσοριανού συστήματος είναι η συγκέντρωση του παιδιού. Στη συγκέντρωση αποσκοπεί και το "μάθημα της σιωπής" που καθιέρωσε η Μοντεσσόρι. Η επίδρασή του ενέπνευσε στις δημόσιες εκδηλώσεις το "λεπτό σιγής", που το χρησιμοποιούν επίσης για τη θρησκευτική αγωγή.
'Εγραψε πολλά βιβλία και το 1909 δημοσίευσε το σύγγραμά της "Μέθοδος Επιστημονικής Παιδαγωγικής" και το 1912 το έργο "Αυτοαγωγή στα Δημοτικά Σχολεία"
Πέθανε το 1952 σε ηλικία 82 χρονών. 
..............................................................................................................

Παρεξηγήθηκε..αμφισβητήθηκε συχνά η μέθοδος..η θεωρία και η θεώρηση της διδασκαλίας της μεθόδου Μοντεσσόρι..Δεν κατανοήθηκε ίσως στο πέρασμα τον χρόνων..πως ελευθερία στην εκπαίδευση..δε σημαίνει αναρχία..Το σύστημα στα σχολεία Μοντεσσόρι δεν είναι δασκαλοκεντρικό..μα παιδοκεντρικό.. σέβεται την προσωπικότητα του μαθητή..του κάθε ανθρώπου..τη δυνατότητα  της νοήσεώς του..του δίνει τον απαιτούμενο χρόνο κατανόησης των θεμάτων..

Συχνά..έρχεται σε κόντρα με τις αντιλήψεις του κατεστημένου τρόπου διδασκαλίας..λόγω ακόμα και της ευκολίας των ίδιων των δασκάλων..της αποφυγής να προσπαθήσουν περισσότερο..να σκύψουν ατομικά σε κάθε παιδί..
( βολεύει ο τυφλοσούρτης..το πρόγραμμα του Υπουργείου) έπειτα είναι και η βαθμολογία..οι Πανελλήνιες..το εξοντωτικό σύστημα των εξετάσεων..Πόσες φορές αναρωτηθήκαμε άραγε γονείς και δάσκαλοι τα τραύματα των παιδικών ψυχών? 
Στη χώρα μας λειτουργούν αρκετά σχολεία με το σύστημα Μοντεσσόρι..από την προσχολική ήδη ηλικία..

Η Μαρία Μοντεσσόρι έθεσε τις βάσεις για μία νέα αγωγή.. υπογραμμίζοντας την ανάγκη για ελευθερία στην έκφραση !!!

 Η Maria Montessori είναι η γυναίκα που δίδαξε στα παιδιά την αγάπη για τη μάθηση και στους μεγάλους την αγάπη για το κάθε παιδί.


Σοφία Θεοδοσιάδη - εκπαιδευτικός
..............................................................................................................

1 Νοεμβρίου 2017

''οι θύμησες..υφάδια'' - Σοφία Θεοδοσιάδη.

                                                 
Ήρθες ψυχή μου απόψε πάλι για να θυμηθώ..
να πάψω να τρομάζω..
να μου θυμίσεις πως εσκότωσες ως άλλος Διγενής..στων αναμνήσεων την κάμαρα..
τους δράκους που τη μνήμη μου απειλούνε..
δεν κινδυνεύουνε οι θύμησες..
υφάδι γίνανε χρωματιστό..στο δίχτυ του μυαλού μου..
και ναι..επέρασε ο καιρός..πόσα Φθινόπωρα..
πόσoυς Χειμώνες δεν εβράχηκα..σταλαματιές που γίναν ρεματιές..
που χύθηκαν στα δέλτα εκεί των ποταμιών..
νερά και όνειρα που ταξιδέψανε σ' ανταριασμένες θάλασσες..
 κοπάσαν..ξεβραστήκαν σε λιμάνια..
μη θλίβεσαι πια πιότερο..
το δράκο..την αγριάδα του την ξόρκισα..
έγινα φίλη του..μ' αγάπησε κι αυτός..
στέκεται αντίκρυ μου..έρχεται με τη σκοτεινιά..

και φεύγει τα χαράματα..
στων αναμνήσεων το σπίτι το κλειστό...
φύλακας έγινε της μνήμης μου..παρέα μου ακριβή..

τον καλοπιάνω για να γίνει ειρηνευτής..
γυρνώ γυμνή τα βράδια στα σκοτάδια του..τ
ου ξεσκεπάζομαι..τον τρέφω..
να μη ξεσκίζει με τα δόντια του..

σελίδες..αναμνήσεις ...

 ''οι θύμησες ..υφάδια'' - Σοφία Θεοδοσιάδη. 
..............................................................................................................

31 Οκτωβρίου 2017

''ΑΦΙΟΝΙΣΜΕΝΟς ΛΕς '' ..- Σοφία Θεοδοσιάδη.

''Αφιονισμένος'' λες..καθήμενος στην άκρια..
μιας ελευθερίας αναζητητής..κατάντησες..
μια μαριονέτα ασήμαντη..
μιας χρήσεως σε θέατρο σκιών..
ζητιάνος ανθρωπιάς..
Σε ονομάσανε κατά καιρούς..
πρόσφυγα άλλοτε σε βάφτισαν..
κι άλλοτε μετανάστη..
άλλοι σε είπαν άστεγο..
εκίνησες από τα μακρινά..
''εξεβράστηκες'' στ' αζήτητα..
τις αλυσίδες σου της λευτεριάς 
δεν ελογάριασες..
παραξενεύτηκες θαρρείς..
σαν ανακάλυψες με μιας.. 
το πέρασμα προς την ελευθερία σου..
ήταν παγίδα αυτοεγκλωβισμού..
στις ταξικές τους κοινωνίες..
Οϊμέ.......
την έννοια της ελευθερίας σου 
δεν εδιδάχθηκες ως έπρεπε..
στα ελλειπή σχολειά σου...
μα εφύτρωνε μονάχη της..
στα σπάργανα του νου σου..εντός..
φτερά εκόλλαγε τα βράδια σου στα όνειρα..
μες στον ερειπωμένο κόσμο σου..
οι λέξεις πια πενθούσαν..
η ύστατη ελπίδα σου αναζήτησε..
μα ανθός δεν φύεται σε εδάφη σκιερά..
Τώρα ήρθες κατάφατσα με τη μιζέρια τους..
κάθεσαι εκεί στην άκρια σκεφτικός..
αναλογίζεσαι ποιό είναι το καλύτερο..
να ζεις ελέυθερος στον μίζερο τον τόπο σου..
ή αλυσίδες νοερά να τις φοράς..
της καταφρόνιας θύμα τους..
ο ''δαχτυλοδειχτούμενος''..ο παρακατιανός..
των..που μοιράζουνε τον κόσμο...
για ειρήνη πάντοτε μιλούν εις τα συνέδρια..
να κρύψουν τη ντροπή και τις ''πομπές'' τους...?
Θλιμμένο μου αλάνι..σκυθρωπό..
αφιόνι ποτισμένο αναζήτησης..
πάντα οι ανθρώποι από ανέκαθεν
''πατώντας'' προχωρούσαν...

 ''ΑΦΙΟΝΙΣΜΕΝΟς ΛΕς'' - Σοφία Θεοδοσιάδη..
..............................................................................................................

''μετρώντας'' - Σοφία Θεοδοσιάδη



Γυρίζοντας..κουρδίζοντας..μετρώντας..
παρατημένοι ερήμην μας..μοιραία..
 μέσα στους λεπτοδείχτες μας του νου..
πότε ταχύτερα ασθμαίνοντας..πότε με βήμα αργό..
τρέχοντας..προλαβαίνοντας κλείεις χαρές  και λύπες..
πίσω από κρύσταλλα διάφανα..
μάρτυρας αδιάψευστος..πότε τις θλίψεις να νικάς..
σαν τα πουλιά..κουρνιάζοντας.. προσμένοντας 
Χειμώνες καρτερώντας..
την εξουσία σου στον άνθρωπο τη χαίρεσαι..
χρόνε αδάμαστε..σάμπως υπάρχεις άραγε ή..
είσαι δημιούργημα της αγωνίας μου..
να ζήσω..να προλάβω..να σταθώ ?
γρήγορα που περνάει ο καιρός..
τι γρήγορα αλλάζουν οι εποχές..
έμαθες να μετράς το μέλλον..το παρόν..
με τα λεπτά..τα δευτερόλεπτα..τις ώρες..
το παρελθόν εγκλωβισμένο περπατεί μονάχο του..
οι λεπτοδείχτες πια το προσπερνούν...

''μετρώντας'' - Σοφία Θεοδοσιάδη
................................................................................................................

28 Οκτωβρίου 2017

'' τα παραμύθια αλλιώς'' - της Σοφίας Θεοδοσιάδη.

Τους παραμυθάδες της ζωής αγάπησα πολύ..τους''παραμυθατζήδες'' απεχθάνομαι..τους..που πουλάνε φύκια για μεταξωτές κορδέλλες..
Είναι στο λεξικό των λέξεων οι έννοιες αυτές..έχουνε διαφοροποιό εξήγηση..σαν λες παραμυθάς..για αποστάγματα ζωής μιλάς..σοφά καρικευμένα..μα σαν θα πεις ο ''παραμυθατζής''..τον ψευταρά λέει το λεξικό..που..το γελοίον μεταδίδει..Από μικρή..μα και τρανή αργότερα ..σαν αποφάσισα δασκάλα και μητέρα για να γίνω..τα παραμύθια λάτρεψα..και εμπέδωσα τη ρήση του Σεφέρη..που διατείνεται πως : 
<< κι αν σου τα λέω με παραμύθια είναι γιατί τ' ακούς γλυκύτερα.>>..
Και δε νομίζω πως θέλει επεξήγηση ετούτο το σοφόν..Ναι..ναι.. ποιός θα άντεχε τάχα να πει σε ένα παιδί..πως ο λύκος είναι έξω εκεί στους δρόμους και παραφυλάει..παντί τω τρόπω αν μπορεί.. και να καταβροχθίσει ένα κοριτσάκι ανίδεο και τρυφερό..
στην εφηβεία ιδίως σαν βρίσκεται..αν είν' και όμορφο πολύ.. μπελάδες στο κεφάλι να του φέρνει..

Μιλώ για τούτο το παραμύθι  σε όλους μας γνωστό..που έγινε και κλασσικό..την Κοκκινοσκουφίτσα.. κι όχι πως τούτο μοναχά χρήζει της προσοχής μας..Όλα..και το καθένα ξεχωριστά..θέλει θεώρηση.. ματιά αλληγορική..δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνονται..ούτε και όταν τα γράψανε οι συγγραφείς..εδώσαν την αλήθεια που εμαζέψαν από το λαό..γιατί τα παραμύθια βγαίνουνε απ' του λαού το στόμα..
Λένε λοιπόν πως οι αδελφοί Γκριμ..σπουδαίοι συλλέκτες παραμυθιών..σπουδαίοι συγγραφείς..προσάρμοζαν και δίνανε λογοτεχνική μορφή..στα παραδοσιακά τα παραμύθια..
Μέσα στις σελίδες τους αυτές..ήτανε στην αρχή τα αληθινά περιστατικά και γεγονότα..Μα δεν ήταν δυνατόν να δοθούνε στα παιδιά ωμές..τρομαχτικές αλήθειες..κι έτσι τα προσαρμόσανε κι αφήσαν τα νοήματα κρυμμένα στα βαθιά..για περαιτέρω εξήγηση και μια διδασκαλία.. 
 Αν το παραμύθι των Αδερφών Γκριμ..<< η Κοκκινοσκουφίτσα>>
μας φαίνεται ήδη κάπως τρομακτικό..στη σημερινή του εκδοχή..
που να δείτε και πως ήταν και πριν να το αλλάξουν.

 Στην εκδοχή του Charles Perrault που κυκλοφόρησε το 1697 
ως κομμάτι της συλλογής«Stories or Fairy Tales from Past Times: Tales of Mother Goose» δεν υπάρχει κυνηγός για να σώσει την μικρή Κοκκινοσκουφίτσα. Αντίθετα, η μικρή ηρωίδα γδύνεται ξαπλώνει στο κρεβάτι και μετά την τρώει ο Κακός Λύκος.Σε μια άλλη εκδοχή της ιστορίας, η Κοκκινοσκουφίτσα τρώει πρώτα τη γιαγιά της καθώς ο Κακός Λύκος την έχει μαγειρέψει και της τη σερβίρει μαζί με ένα ποτήρι γεμάτο με το αίμα της..ως κρασί.Ο Perrault εμφανίζει μια εκδοχή του Λύκου όχι ως άγριο θηρίο..
αλλά ως ενός ύπουλου σαγηνευτικού ξένου που σε παρασύρει με τρόπο στο κρεβάτι -και μετά σε σκοτώνει.Δεν είναι άλλωστε τυχαία πως ο γαλλικός ιδιωματισμός που χρησιμοποιείται όταν μια κοπέλα χάνει την παρθενιά της είναι 
«elle avoit vu le loup», δηλαδή «είδε τον λύκο». 
Πώς σας φαίνεται αυτό για σεξουαλική διαπαιδαγώγηση;

εικόνα : Θέντα Μιμηλάκη
Ένα κορίτσι ήτανε στην εφηβεία η Κοκκινοσκουφίτσα..
που η μάνα της..ίσως και να μην την προφύλαξεαπό το στόμα του ''λύκου''..καθώς την εξέθεσε στο δάσος.. ένα κορίτσι ήτανε..που τη ζωή της έπρεπε να τη γευτεί..μα με περίσκεψι πολύ..φερέγγυα παρέχοντας..ένα κορίτσι ήτανε που έψαχνε το φως και την αλήθεια...Είναι λοιπόν το παραμύθι δύσκολη δουλειά..και η διδαχή του δεν αφορά και μοναχά την τέρψι..
Έτσι κι αλλιώς το να 'σαι δάσκαλος μα και γονιός..όλοι το ξέρετε..μα και το ξέρουμε πως είναι το δυσκολότερο ''επάγγελμα''..
Θέλει να σκύψεις στο παιδί..να διαλέξεις τα λεγόμενά σου μέσα στα παραμύθια..να το απελευθερώσεις απ' τους φόβους του..τα ταμπού της κοινωνίας ..τις στρεβλώσεις..μα να το υποψιάσεις για το κοινωνικό γίγνεσθαι..Ίσως τα παραμύθια θα πρεπε να προσαρμόζονται στα καινούρια δεδομένα..να μη μένουνε στις εποχές που έπαψαν πια..να συγγενεύουνε με τις δικές μας...

Προκαταλήψεις και ταμπού να αφαιρεθούν..αλήθειες μοναχά για τη ζωή..που να την προχωράνε και να την ομορφαίνουν..χωρίς τον λύκο τον κακό..που γίνεται δυνάστης..
Δεν ξέρω αν θα το διάβαζα πια στην εγγονή μου..με τη μια ή την άλλη εκδοχή τούτο το παραμύθι..που την ενηλικίωση τη βάζει σε τρομαχτικά πλάνα..που το πιο γλυκό πράγμα που είναι η πρώτη φορά του κοριτσιού..της απόλαυσης του σεξ.θα την εμπιστευόμουν στον ''κακό λύκο''κι όχι στο τρυφερό αγόρι..που θα την ενηλικίωνε..
Δώστε παραμύθια στα παιδιά..
όμορφα διαλεγμένα..σωστά ερμηνευμένα.........

 '' τα παραμύθια αλλιώς'' 
Σοφία Θεοδοσιάδη - εκπαιδευτικός.
.............................................................................................................