20 Νοεμβρίου 2017

Τα παιδιά του Lidice επέστρεψαν σπίτι τους...( αφιερωμένο στα παιδιά απανταχού)


Τα παιδιά του Lidice επέστρεψαν σπίτι τους


Στις 2 Ιουλίου του 1942, τα περισσότερα από τα παιδιά του Lidice, ενός μικρού χωριού της τότε 
Τσεχοσλοβακίας, παραδόθηκαν στο τοπικό γραφείο της Γκεστάπο. Τα 82 παιδιά στη συνέχεια 
μεταφέρθηκαν σε στρατόπεδο εξόντωσης στο Chełmno, 70 χιλιόμετρα μακριά, όπου
 δολοφονήθηκαν με δηλητηριώδη αέρια. Το γλυπτό της Marie Uchytilová αποτελεί φόρο τιμής σε
 αυτά τα παιδιά.





Τα γεγονότα που οδήγησαν τα παιδιά του Lidice στον θάνατο ήταν αρκετά περίπλοκα.
Καθοριστικό ρόλο πάντως για να παρθεί η απόφαση της δολοφονίας τους ήταν ο θάνατος
 του Reinhard Heydrich, διοικητή του ναζιστικού προτεκτοράτου της Βοημίας και της Μοραβίας.

Η Τσεχοσλοβακία καταλήφθηκε από τη ναζιστική Γερμανία τον Απρίλιο του 1939 και η διοίκηση
 του Heydrich που ακολούθησε χαρακτηρίστηκε από καταπίεση, βασανισμούς και δολοφονίες.
Στα τέλη Μαΐου του 1942 ομάδα στρατιωτών αποτελούμενη από Τσέχους και Σλοβάκους 
κατάφερε ένα μεγάλο χτύπημα στους Γερμανούς. Τον ισχυρό τραυματισμό του Heydrich.

Μια εβδομάδα αργότερα στις 4 Ιουνίου του 1942, ο Heydrich πέθανε από σηψαιμία.  Ολόκληρη η 
χώρα πίστευε ότι γνώριζε τι θα επακολουθήσει. Κανένας όμως δεν μπορούσε να προβλέψει την 
φρίκη που τους ετοίμαζαν οι κατακτητές.

Η αρχή έγινε με ολική απαγόρευση κυκλοφορίας στην Πράγα. Μια τεράστια επιχείρηση 
αναζήτησης των δραστών ακολούθησε χωρίς όμως αποτέλεσμα.
 Την εβδομάδα μεταξύ τον τραυματισμό και τον θάνατο του Heydrich 
157 άνθρωποι είχαν ήδη εκτελεστεί με συνοπτικές διαδικασίες. 
Τα χειρότερα όμως δεν είχαν έρθει ακόμη…


Μετά την κηδεία του Heydrich στο Βερολίνο, ο Αδόλφος Χίτλερ, διέταξε
 τι θα έπρεπε να γίνει στα χωριά που έκρυβαν τους υπεύθυνους.
 Όλοι οι ενήλικες άνδρες να εκτελούνται και τα γυναικόπαιδα να μεταφέρονται 
σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Τα παιδιά που είχαν χαρακτήρα 
και χαρακτηριστικά «Αρείου» να υιοθετούνται από Γερμανικές οικογένειες SS 
για να γίνουν καλοί Ναζί. Τα υπόλοιπα να ανατραφούν με 
«άλλους τρόπους». Τέλος, τα χωριά να εξαφανιστούν 
από τους χάρτες, τίποτα να μην μείνει που να δηλώνει 
ότι κάποτε υπήρξαν.

Οι εντολές του άρχισαν να εφαρμόζονται αμέσως. 
Στο χωριό Lidice, που παρά την απουσία αποδείξεων
 ότι είχαν βρει εκεί καταφύγιο οι στρατιώτες 
που ήταν υπεύθυνοι για τη δολοφονία του Heydrich, 
έγινε η αρχή. Όλοι οι άνδρες μεταφέρθηκαν σε ένα αγρόκτημα 
 στην άκρη του χωριούκαι εκτελέστηκαν, πρώτα σε ομάδες των πέντε. 
Όταν ο ηθικός αυτουργός αυτού του τρόμου,Horst Böhme
 παραπονέθηκε ότι θα του έπαιρνε πάρα πολύ καιρό 
για να τους εκτελέσει όλους, οι ομάδες έγιναν των δέκα.
 Μέχρι το απόγευμα της ίδιας μέρας, 173 άνδρες είχαν εκτελεστεί.


203 γυναίκες και 105 παιδιά συγκεντρώθηκαν στο σχολείο του χωριού. 
Από εκεί οδηγήθηκαν σε άλλο σχολείο στην κοντινή πόλη Kladno.
 Τέσσερις από τις γυναίκες ήταν έγκυες. 
 Οι έγκυες μεταφέρθηκαν στο ίδιο νοσοκομείο όπου εξέπνευσε ο Heydrich, 
για να τους αφαιρεθούν με βίαιο τρόπο τα βρέφη. 
Οι περισσότερες από τις υπόλοιπες γυναίκες οδηγήθηκαν
 στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Ravensbrück 
 όπου έχασαν τη ζωή τους από μια σειρά από ασθένειες.

Τα παιδιά στην αρχή μεταφέρθηκαν σε ένα εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο στο Łódź 
όπου Γερμανοί Αξιωματούχοι έκαναν τον διαχωρισμό ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους. 
Όσα δεν είχαν τα χαρακτηριστικά που απαιτούνταν,παρά τις αρχικές διαφωνίες, 
αποφασίστηκε από τον Adolf Eichmann να θανατωθούν.


Εβδομήντα σχεδόν χρόνια πριν, στις 2 Ιουλίου,
τα 82 παιδιά παραδόθηκαν στην Γκεστάπο. 
Από εκεί μεταφέρθηκαν στο στρατόπεδο εξόντωσης Chelmno 
όπου δηλητηριάστηκαν με αέρια. 
Από τα 105 παιδιά του Lidice, μόνο τα 17 παιδιά 
επέστρεψαν κάποια στιγμή στο χωριό τους.


 Κανείς δεν θα μάθει ποτέ αν κάποιο από τα 82 παιδιά 
έκλαιγε λίγο πριν χάσει την ζωή του, μακριά από το σπίτι,
 την μητέρα του και τον πατέρα του. 
Ωστόσο, έστω και με αυτόν τον τρόπο, τα αθώα παιδιά 
που έχασαν την ζωή τους εκείνη την ημέρα επέστρεψαν 
και θα κατοικούν για πάντα στο Lidice. 
Τα 82 χάλκινα αγάλματα, 40 αγόρια και 42 κορίτσια,
 θα στέκονται εκεί ως αιώνια υπενθύμιση της σφαγής.
 Τα παιδιά του Lidice βρίσκονται επιτέλους στο σπίτι τους.



Σοφία Θεοδοσιάδη - εκπαιδευτικός
.....................................................................................................................................................................

''ταξιδευτές ονείρων..παιδικά μας παραθύρια'' - της Σοφίας Θεοδοσιάδη..



Παράθυρα παλιά της μνήμης μας..παράθυρα σιωπής..νοσταλγικά..
ρεμβάσματος..γραψίματος..σχεδίων.. 
ταξιδευτές ονείρων..στο αγνάντιο της ψυχής..
τα παιδικά μας παραθύρια..
ταξιδευτές ονείρων τα μικρά παιδιά...
προκλητική η μέθη των χρωμάτων του..του κόσμου..
που εσυννέφιαζε συχνά..κι αλλοτε ηλιοφορούσε..
έγραφες ώρες ατελείωτες..γράμματα εταχυδρόμαγες..
με τον κονδυλοφόρο του μυαλού σου.. 
κι ας ήξερες πως παραλήπτη τους ήσουνα η ίδια εσύ..
έτσι σαν μια κουβέντα να άνοιγες.. 
με τον ψυχρό..τον άγνωστο το χρόνο σου..
και με τους άλλους γύρω σου..
που έψαχναν κι εκείνοι να χαρούν..
 ένα άγγιγμα..ένα βλέμμα..μια ματιά..
το πουπουλένιο χάδι ενός παιδιού στο όνειρο..
τα 'κανε όλα και έμοιαζαν αγνά και αληθινά..
Μα γρήγορα Θεέ μου που περνούν..
 τα χρόνια αυτά της αθωότητας..
τα χρόνια αυτά της νιότης..
και τώρα στέκεσαι στα γράμματα μπροστά..
και αναλογίζεσαι και σκέφτεσαι..
με πόση ευκολία οι άνθρωποι 
 κάθονται πα στο ψέμμα τους μπροστά..
με πόση δυσκολία δεν τολμούν..
έστω και μια φορά..
να ξεστομίσουνε μια αλήθεια ολόκληρη...
μια αλήθεια ατόφια και ξεγύμνωτη...
με δίχως καρυκεύματα...
με δίχως κέρδος και μ' ανιδιοτέλεια...
μια αλήθεια της καρδιάς..
 Πάλι πηγαίνεις κι έρχεσαι..
κρατάς το παραθύρι σου κλειστό..
μη σου βραχούν τα όνειρα τα παιδικά..
κοιτάζεις την εικόνα σου στο τζάμι του..
το είδωλό σου αναλλοίωτο..στο χρόνο ζωντανό...
σου ψιθυρίζει ένα μυστικό..
κράτα το όνειρο ζεστό..και να το ταξιδεύεις...
Πολέμα τις κακές τις μάγισσες..
μη σταματάς να γράφεις γράμματα..
ξόρκιζε το κακό τους...
Πάλι ξεχάστηκες στο παραθύρι σου..
γέμισε στάλες της βροχής..δεν είσαι πια παιδί..

''ταξιδευτές ονείρων..παραθύρια παιδικά'' - Σοφία Θεοδοσιάδη.
░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░


......................................................................................................................................................................

''ήταν θαρρώ Φθινόπωρο'' - της Σοφίας Θεοδοσιάδη.




Οι ανεξέλεγκτες..καμπάνες που ηχήσανε..
στο δυνατό παιχνίδι του μυαλού..
το ταχτοποίησα..έτσι επίστεψα..ενόμισα..

το ψέμμα που ξεστόμισα..στον άμοιρο εαυτό μου..
κι είπα μπορείς..είσαι άτρωτη..μονάχη να πορεύεσαι..

ως άλλη Αντιγόνη..
εγέμισα με δύναμη και ελπίδα την ψυχή μου..
πως επιτέλους τώρα πια..
τον έλεγχο στα χέρια μου κρατώ γερά..
της ταχτοποιημένης πια ζωής μου..
Κι ήρθες εσύ ντυμένος Έρωτας..
θύτης και θύμα λες..παραδομένος σε χορό..
τα βήματα δε λάθεψες..νίκησες τα σκοτάδια..
Κι ήρθες εσύ..που χρόνια μέσα μου έπλαθα ...
λιθάρι το λιθάρι..σε ένα οικοδόμημα
που ονειρεύομουν..ανθόχτιστο να φτιάξω..
κομμάτια..έλειπαν ανεκπλήρωτα ..
σε μιας γωνιάς τα υλικά..
που σκέπαζα..αγνοούσα ηθελημένα..
Κι ήρθες εσύ με λόγια απλά ...
μα στην καρδιά σαν τόξα εστοχεύαν..
σκόρπισες όλα  τα διλήμματα..
με τράβηξες με δύναμη...και
σαν ανεμοστρόβιλος με σήκωσες ψηλά...
Δεν ξέρω αν τη ζάλη αυτή εμπόρεσα..
μπορώ να την αντέξω...
μα ένα είναι σίγουρο πως θέλω να πετάξω...
μαζί σου θα το κάνω αυτό το πέταγμα..
 δεν τον φοβάμαι..ακουμπισμένη στα δικά σου τα φτερά..

ας καίει ο ήλιος στα ψηλά..κι αν θέλει ας με κάψει...
δεν με κρατούν τα πόδια μου..επάνω εις τη γη..
Ποιά χέρια εκινήθηκαν και σ' έφεραν μπροστά μου...
είναι οι Μοίρες οι καλές ή Μάγισσες    
που την ψυχή μου διεκδικούν στον Άδη να τη σύρουν..?
΄Οποια κι αν είν' τα χέρια αυτά..πάντα θα τους χρωστάω...
Κανείς ποτέ δεν μπόρεσε..σε τάξη τη ζωή του για να βάλει...
σαν έρωτας μες στην καρδιά φωλιάσει..θρονιαστεί..
αστροπελέκι λες επάνω σε δεντρί..
Βυθίστηκε ο ταχτοποιημένος μου εαυτός..
ούτε που το λογάριαζα..ένα μυαλό πιο δυνατό...
παιχνίδι επιτραπέζιο μου 'στησε να κερδίσει..
Μα η μάχη είναι άνιση..ξεκλείδωσα την πόρτα μου..
παράτολμη φαντάζω μες στα μάτια τους..μα..

οι καμπάνες ακατάπαυστα..χτυπούν και με καλούνε..
η κάθε νια αγάπη κι ο έρωτας..ανάσταση εντός μου..
δίνοντας το βάρος της ψυχής..εσύ να το κρατάς...

'' ήταν θαρρώ Φθινόπωρο''- Σοφία Θεοδοσιάδη.

░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░
έρωτας τάχα να 'ναι αυτός..ή 
το άνθισμα των γιασεμιών..
στους κήπους της ψυχής μου?
Τι τρυφεροί οι στίχοι και το βίντεο...
παρασυρθείτε στις εικόνες του τις μαγικές...
στη μελωδία την εξαίσια !!!
η φίλη σας Σοφία...............


......................................................................................................................................................................

το πουλί και το αυγό....

Michail Kudinow «Walking Bird»

Μια φορά κι ένα καιρό ήταν ένα πουλί που δεν μπορούσε να πετάξει. Περπατούσε όπως τα κοτόπουλα γύρω-γύρω στο χώμα, αν και γνώριζε καλά ότι υπάρχουν πουλιά που μπορούν να πετούν.
Και πως τα έφερε η μοίρα, με μία σειρά συμπτώσεις ν’ ακολουθούν η μία την άλλη και βρέθηκε να κλωσσά στη φωλιά του το αυγό ενός πουλιού που πετούσε.
Σύντομα ο νεοσσός εκκολάφθηκε, έχοντας τη δυνατότητα (κι αυτός) να πετά.
Ρωτούσε το θετό του γονιό: «Πότε θα πετάξω;» και το δεμένο γερά στη γη πουλί του απαντούσε κάθε φορά: «Πρέπει απλά να κάνεις υπομονή και θα πετάξεις, έτσι όπως κάνουν όλα τα πουλιά».
Γιατί δε γνώριζε πως να διδάξει στο μικρό πουλί να πετά. Δε γνώριζε καν πως δεν είχε απλά παρά να του δώσει μια και να το ρίξει απ’ τη φωλιά ώστε ν’ αναγκαστεί να ανοίξει τα φτερά του.
Και κατά ένα παράξενο τρόπο, ούτε ο νεοσσός μπορούσε ν’ αντιληφθεί καθαρά την κατάσταση. Τον μπέρδευε η ευγνωμοσύνη για το πουλί που τον είχε κλωσήσει ως γονιός.


«Δίχως τη δική του βοήθεια, σίγουρα θα είχα παραμείνει στο αυγό», 
επαναλαμβάνε στον εαυτό του.Κι άλλες φορές μονολογούσε:
 «Αν κάποιος κατάφερε να με κλωσήσει, 
σίγουρα θα καταφέρει και να μου δείξει να πετώ. 
Όλα είναι ζήτημα χρόνου ή ίσως ζήτημα δικής μου προσπάθειας
 ή έστω κάποιας ιδιαίτερης σοφίας: ναι αυτό είναι. 
Κάποτε θα έρθει η μέρα και ό,τι με έφερε μέχρι εδώ,
 θα φροντίσει για τη μετάβασή μου στο επόμενο στάδιο.»
░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░
Το παραμύθι αυτό εμφανίζεται σε διαφορετικές μορφές στο έργο Awarif Al-maarif 
του 12ου αιώνα (Suhrawardi) και φέρει πολλαπλά μηνύματα.
Λέγεται ότι μπορεί να γίνει κατανοητό διαισθητικά,
αναλόγως του επιπέδου συνείδησης κάθε ακροατή.
░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░
Πηγή: Idries Shah (1969) «Tales of the Dervishes Teaching Stories of the Sufi Masters
Over the Past Thousand Years»,E.P. Dutton & Co. Inc., New York, USA
...................................................................................................................................................................

19 Νοεμβρίου 2017

''Πάμε είπες''......Νίκος Καζαντζάκης.

_ Πάμε είπες..
Μια  φλόγα διαπερνάει τις πέτρες, τους ανθρώπους, τους αγγέλους.Αυτή θέλω να ζωγραφίσω,δε θέλω να ζωγραφίσω τη στάχτη.
Τη στιγμή που καίγονται τα πλάσματα του Θεού,τη στιγμή αυτή θέλω να ζωγραφίσω,λίγο προτού γίνουν στάχτη.

 Τυραννάς και σκοτώνεις τα κορμιά για να σώσεις την ψυχή τους.
-Εσύ τη λες ψυχή, εγώ τη λέω φλόγα, μου αποκρίθηκες.
-Εγώ αγαπώ τα κορμιά. Έχει και η σάρκα ένα αντιφέγγισμα ψυχής.
Έχει και η ψυχή ένα χνούδι σάρκας.
Ισορροπούν αρμονικά, ζουν μαζί, εσύ συντρίβεις την άγια ισορροπία.
-Ισορροπία θα πει ακινησία, ακινησία θα πει θάνατος.
-Μα τότε η ζωή είναι ακατάπαυτη άρνηση, αρνιέσαι ό,τι μπόρεσε, ισορροπώντας, ν’ αντισταθεί στη φθορά, το συντρίβεις και ζητάς το αβέβαιο.

-Ζητώ το βέβαιο, σκίζω τις μάσκες, ανασηκώνω τα κρέατα, δε γίνεται, λέω, κάτι αθάνατο υπάρχει κάτω από τα κρέατα, αυτό ζητώ, αυτό θα ζωγραφίσω. 

Όλα τ’ άλλα, μάσκες, κρέατα, ομορφιές, τα χαρίζω στους Τιτσιάνους και Τιντορέτους, με γειά χαρά τους!
-Θες να ξεπεράσεις τον Τιτσιάνο και τον Τιντορέτο; Μην ξεχνάς την κρητικιά μαντινάδα: «Πολλά ψηλά τη χτίζεις τη φωλιά και θα σου σπάσει ο κλώνος...»
Κούνησες το κεφάλι:

-Όχι, δε θέλω να ξεπεράσω κανένα.
-Είσαι περίσσια περήφανος.
-Όχι, είμαι περίσσια μόνος.
-Ο Θεός τιμωρεί την αλαζονεία και τη μοναξιά, έχε το νου σου, αγαπημένε!
Δεν αποκρίθηκες. Σβάρνισες τη ματιά σου στην υπνωμένη ακόμα πολιτεία, τα πρώτα κοκόρια λάλησαν.
Σηκώθηκες
-Πάμε, είπες, ξημερώνει...

Τότε μονάχα δύο αγαπιούνται τέλεια, όταν ο ένας φωνάζει τον άλλο: ω εγώ μου! 


Από την ''Αναφορά στον Γκρέκο''-του Νίκου Καζαντζάκη
  ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░
.........................................................................................................................................

Αχ..πεταλούδα της φωτιάς.................
για τους ρομαντικούς φίλους μου..
η αθεράπευτα ρομαντική....
η φίλη σας Σοφία..................





......................................................................................................................................................................

18 Νοεμβρίου 2017

''ΤΗς ΑΡΑΘΥΜΙΑς ΟΙ ΒΙΟΛΕς'' - Σοφία Θεοδοσιάδη.



 Δε σ' έψαχνα αγάπη μου..σε στίχους τους λαθραίους..
στιχάκια γύρευα πολύτιμα..στα φυλλοκάρδια ιχνηλασίες..
την πιο όμορφη την πένα σου να τη βουτάς..
σε ακριβή μελάνη σινική..να μην πονεί τον πάπυρο..
λεπτός..παλιός ευαίσθητος..σκληράδες δεν αντέχει...
να μπαίνεις μες στη στράτα μου..και να με συναντάς..
βιόλες και πασχαλιές..στα χέρια σου τα ακριβά...
μόνο για μένα να κρατείς..να σκύβω..να ''μυρίζουμαι''..
τη μυρωδιά που αφήνουνε τα δάχτυλα..
 στους κλώνους αποτύπωμα..μύρα αλησμόνητα θαρρείς..
της μυστικής μας της αγάπης..

ριγεί η ψυχή..της πεθυμιάς οι βιόλες μας
φυτρώνουνε..σε χώμα που έμεινε νωπό..
νότες παλιές..μουσικές που με περπάτησαν..
αγέρας ταξιδεύει λέξεις μυστικές..γραφτήκανε στα μάτια..

 μύρα αλησμόνητα θαρρείς..στα ραβασάκια της ψυχής 
 κρυμμένες μας..της πεθυμιάς οι βιόλες !!!
το ''πανωφόρι'' τους με τύλιξε..στ' αγιάζι του Χειμώνα..
  ζεσταίνουν τις ευαίσθητες καρδιές..
 της αραθυμιάς οι βιόλες...........

 ''της αραθυμιάς οι βιόλες'' - Σοφία Θεοδοσιάδη.

 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ 


.....................................................................................................................................................................

Μαχμούντ Νταρουΐς - ''Να σκέφτεσαι τους άλλους''..








Καθώς ετοιμάζεις το πρωινό σου, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Μην ξεχνάς να ταΐζεις τα περιστέρια.
Όταν πολέμους ξεκινάς, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Μην ξεχνάς όσους λαχταρούν την ειρήνη.
Όταν πληρώνεις το νερό, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Εκείνους που μόνο τα σύννεφα έχουν να τους θηλάσουν.
Όταν γυρνάς στο σπιτικό σου, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Μην ξεχνάς όσους ζουν σε αντίσκηνα.
Όταν τ’ αστέρια μετράς πριν κοιμηθείς, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Εκείνους που δεν έχουνε πού να πλαγιάσουν.
Όταν ελεύθερα μιλάς, να σκέφτεσαι τους άλλους.
Εκείνους που δεν τους αφήνουν να μιλήσουν.
Και καθώς σκέφτεσαι εκείνους,τους άλλους
Στον εαυτό σου γύρισε και πες:
«Αχ και να ήμουν ένα κερί στο σκοτάδι».
. . . . . . .
( Μαχμούντ Νταρουΐς )
''Να σκέφτεσαι τους άλλους''





 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░
 Ο Παλαιστίνιος ποιητής και συγγραφέας Μαχμούντ Νταρουίς
  γεννήθηκε στις 13 Μαρτίου 1941στηνAl Birva- 
 απεβίωσε 9 Αυγούστου 2008 στο Χιούστον ΗΠΑ. 
Ποιήματά του έχουν μελοποιηθεί 
και έχει τιμηθεί με πολλά διεθνή βραβεία..
όπως Βραβείο ειρήνης Λένιν..βραβείο πρίγκηπα Κλάους..κ.α.
 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░

.....................................................................................................................................................................

17 Νοεμβρίου 2017

Γιάννης Ρίτσος - ''Φυλακισμένο Θαλασσοπούλι''


«...Ο Φώτης ξέρει από πικρό νερό κι από πικρό ψωμί, 
ξέρει τη δύναμη του νερού και του χεριού, ξέρει από κουπί,
 ξέρει την αρμυρή σταγόνα στο μάγουλο της φτώχειας, 
το πιάτο με το βρασμένο στάρι και τα κουκιά του ροδιού
 όταν χτυπάει η καμπάνα του νησιού το Ψυχοσάββατο
 και πάνου στο μώλο είναι απλωμένο ένα σύγνεφο, 
όπως απάνου στο κρεβάτι η μπαλωμένη φανέλα
 του σφουγγαρά που δε θα τη φορέσει... 
Φώτη, μια μεγάλη σταγόνα πέφτει απ' την πένα μου 
στο χαρτί που σου γράφω.
 Έτσι πάντα μια αρμυρή σταγόνα πέφτει 
απ' την ψυχή μας τούτο τον καιρό.
 Βλέπεις το σύγνεφο με τους μπαλωμένους αγκώνες του; 
Βλέπεις το λιόγερμα πώς αντιφέγγει
 σ' ένα πανέρι με μικρόψαρα;
 Έτσι ώρες-ώρες αντιφέγγει όλη η ομορφιά του κόσμου
 στην καρδιά του ανθρώπου.
 Είναι απ' την αδικία, Φώτη.
 Κι είναι η λύπη. 
Μα αν μπορούσες Φώτη, να δεις ένα γλάρο
 θα 'βλεπες που 'ναι ένα κουβάρι τρυφερή κλωστή 
που φτάνει να τυλίξεις τρεις 
κι εφτά φορές τον κόσμο ολόκληρο, μ' ελπίδα... 
Τα καράβια φεύγουν, έρχονται.
 Μένουν οι τούφες του καπνού..
πάνου απ' το μέτωπο του πόντου, 
όπως οι θάμνοι όπου κρύβουν τα παιδιά 
μια φυσαρμόνικα τα βράδια του καλοκαιριού. 
Ύστερα ακούγεται το τραγούδι. 
Σβήνουν οι καπνοί. Το τραγούδι δε σβήνει.
 Όλα αλλάζουν, Φώτη. 
Δεν αλλάζει ο δρόμος μας για τον ήλιο...»

 Γιάννης Ρίτσος
 ( ''Φυλακισμένο θαλασσοπούλι''- απόσπασμα)
ΑΘΗΝΑ, Σεπτέμβρης 1953
 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░

Ένα ποίημα - αφιέρωμα στο Φώτη Αγγουλέ 
από το Γιάννη Ρίτσο..στο άκουσμα 
της βαριάς αρρώστειας του Αγγουλέ..
κι όχι μόνον..
Μια κραυγή οι στίχοι τούτοι επίγνωσης..
για την κατάσταση του κόσμου 
και την ανημπόρια του ανά τους αιώνες..
μια κραυγή πόνου και απελπισίας..
μα συγχρόνως και μιας ελπίδας κάτω από τον ήλιο 
που φωτίζει όλους μας..
ένα ποίημα..αφιέρωμα σε όλους όσους ανήμποροι..
γιατί δεν εξουσιάζουν..
υφίστανται τα δεινά των εξουσιαζόντων
 και της ανευθυνότητάς τους..
Το επέλεξα και το αφιερώνω σε όλους
 που υποφέρουν τις μέρες τούτες..
Ακόμα τα λόγια της νόνας μου ηχούν στ' αυτιά μου:
<< Αλί και τρισαλί κόρη μου για τους αποθαμένους..
εμείς ζήσαμε..θα ζήσουμε..όπως κι αν ζήσουμε..>> 
μονολογούσε μετά την ολοκληρωτική καταστροφή..
και τον ξεριζωμό από τα σπίτια τους στη Μ.Ασία...
Να ελπίζουν !!!

η φίλη σας Σοφία .....
  ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░

.....................................................................................................................................................................

16 Νοεμβρίου 2017

''κιτρινισμένες μνήμες μου''- της Σοφίας Θεοδοσιάδη..


έργο του ιδεαλιστή εικαστικού : Δημήτρη Κατσικογιάννη
Κάπου εκεί έξω ψάχνω να με βρω..να με αναγνωρίσω..
 ν' ακούσω τη φωνή των νιάτων μου..να ξαναβαπτιστώ..
μιας επετείου..μιας εξέγερσης..μιας ουτοπίας ορφανής..
το χαμογέλιο της το ψεύτικο..να το αγκαλιάσω απ' την αρχή..
ανάγκη μου εσωτερική..ν' ανέβω πάνω απ' τα χαλάσματα..
που δεν αναστηλώθηκαν γερά..σαθρά ξανά και τα θεμέλια..
γκρεμίστηκαν στου χρόνου τις ρωγμές..
κι ένας αγώνας του ξεσηκωμού εκείνης της γενιάς..
χάσκει μες στις λακούβες του χωρόχρονου..
που γρήγορα λασπώνει τες και θάβει τις φωνές..
κιτρινισμένες πια οι μνήμες μου..
είναι πολλά τα χρόνια..πάει καιρός..λουφάξανε..
μορφή θαμπή..μέσα σε μια φωτογραφία της στιγμής..
ονείρων..ουτοπίας και κραυγών..αναζητώ ακόμα... 

''κιτρινισμένες μνήμες μου'' -  Σοφία Θεοδοσιάδη. 

( ήταν 17 Νοέμβρη 1973)
 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░

έργο του ιδεαλιστή εικαστικού: Δημήτρη Κατσικογιάννη : Πολυτεχνείο





Τραβήξανε ψηλά πολύ ψηλά
Δύσκολο και να χαμηλώσουνε
Δύσκολο και να πουν το μπόι τους
Μέσα στ’ αλώνια που δειπνήσαν
μια βραδιά τα παλληκάρια
Μένουνε τα λιοκούκουτσα
και το αίμα το ξερό του φεγγαριού
Κι ο δεκαπεντασύλλαβος απ’ τ’ άρματά τους.
Μένουν τα κυπαρίσσια μένουν τα κυπαρίσσια
μένουν τα κυπαρίσσια κι ο δαφνώνας 


  Γ. ΡΙΤΣΟΣ 
 ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░ ░░ ░ ░ ░ ░


......................................................................................................................................................................

15 Νοεμβρίου 2017

~ Tango to Evora ~ Loreena McKennitt ~ Νefeli¨¨˜"°º★¸.•´★¸.•*´¨)


 
 Για πολύ καιρό είχα στο μυαλό μου τον ήχο σου, 
ήθελα να τον γεμίσω χρώματα,
να του δώσω σχήμα, να στον χαρίσω 
και να είναι κάτι μοναδικό.....
όπως μοναδική είναι η ζωή και η ευτυχία.....

 Η Loreena McKennitt είναι στη σύγχρονη εποχή μας 
αυτό που ήταν οι μούσες στη μυθολογία, 
αυτό που ήταν οι βάρδοι στην εποχή του ρομαντισμού!...
Το 1998 ο μνηστήρας τής Μακένιτ Ronald Rees, 
ο αδελφός του Richard και ο στενός φίλος τους 
Gregory Cook πνίγηκαν σε ένα ατύχημα 
λεμβοδρομιών στον κόλπο Georgian. 
Η Μακένιτ επηρεάσθηκε βαθύτατα απ’ αυτό το γεγονός
 Στην ελληνική μυθολογία, η Νεφέλη 
σχετίζεται με το μύθο του Φρίξου και της Έλλης.
 Η Νεφέλη υπήρξε η θεά της Φιλοξενίας, 
παρόλο που ευρύτερα γνωστός γι αυτήν ήταν ο Δίας. 
Σύμφωνα με τον μύθο την δημιούργησε ο Δίας 
δίνοντάς της την μορφή της Ήρας 
προκειμένου να ξεγελάσει τον Ιξίονα.
 Από την ένωσή τους γεννήθηκαν οι Κένταυροι, 
τους οποίους βοήθησε η Νεφέλη στη συμπλοκή τους με τον Ηρακλή.

 Η Νεφέλη παντρεύτηκε το βασιλιά Αθάμαντα, 
ο οποίος αργότερα ξαναπαντρεύτηκε την Ινώ. 
Τα παιδιά του από τον πρώτο του γάμο, 
ο Φρίξος και η Έλλη, αποτέλεσαν αντικείμενο μίσους
 από την Ινώ,η οποία ήθελε να δει στο θρόνο
 τους δικούς της γιους, Λέαρχο και Μελικέρτη. 
Η Ινώ κατάφερε να πείσει τις γυναίκες να βράσουν 
κρυφά από τους άντρες τους το σιτάρι που είχαν για σπορά, 
με αποτέλεσμα να πέσει πείνα στη χώρα. 
Ο βασιλιάς απελπισμένος ζήτησε την βοήθεια 
του Μαντείου των Δελφών,
 αλλά η Ινώ δωροδόκησε τους κομιστές του χρησμού 
λέγοντας ότι για να εξαγνιστεί το κακό 
έπρεπε να θυσιαστεί ο Φρίξος. 

Την τελευταία στιγμή η Νεφέλη έστειλε στο βωμό 
ένα φτερωτό χρυσό κριάρι, 
το οποίο έσωσε τα δυο της παιδιά
 και τα απομάκρυνε πετώντας πάνω από τη θάλασσα.
 Η Έλλη όμως έπεσε στα νερά και χάθηκε
 κι από τότε η θάλασσα σε εκείνο το σημείο 
πήρε το όνομα Ελλήσποντος, 
ενώ ο Φρίξος έφτασε ως την Κολχίδα, 
όπου χάρισε το κριάρι με το Χρυσόμαλλο Δέρας
 στον βασιλιά Αιήτη 
και παντρεύτηκε την κόρη του, Χαλκιόπη.

 Ένα τραγούδι της Χαρούλας Αλεξίου έχει τίτλο 
Το τανγκό της Νεφέλης 
 (διασκευή του "Tango to Evora" της Loreena McKennitt),
 το οποίο διηγείται την φανταστική ιστορία της Νεφέλης 
και πώς έγινε σύννεφο.....

πηγή: Selena amelie
..............................................................................................................